    From: Jagna <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Opodatkowanie sprzedaży nieruchomości
    Date: Sat, 4 Apr 2009 22:02:35 +0200

    Dnia Fri, 03 Apr 2009 08:39:42 +0200, gonia napisał(a):

    > Ale sprzedaz ma miejsce w tym roku?

    > ale odkupienie nakładów nie jest jednoznaczne z zakupem hali to raz, jak
    > Gotfryd wcześniej napisał, hala jest tego, czyj grunt - nie roztrząsam
    > tutaj prawa do jej wybudowania i ewentulanych roszczeń po, ale to jak
    > widac po <odkupieniu> tych nakładów zostało , nazwijmy to załatwione

    > dlaczego? nie zrozumiałam chyba wszystkiego z Twojego pierwszego postu,
    > ale ta hala była wykorzystywana, była więc oddana do użytkowania a tym
    > samym musiała być zasiedlona

    Uff...
    odrobiłam lekcje w zakresie VAT-u w tym temacie dzięki Tobie - dziękuję! :)
    Przyznam się, że ten podatek w tym przypadku potraktowałam marginalnie,
    przyjmując, że to przynajmniej jest dopatrzone, bo jakoś tak zaufałam
    aktowi notarialnemu, w którym określono, że sprzedaż będzie obciążona 22%
    VAT-em. Tym bardziej, że pasowało mi, że do całości stawka ta sama...
    Wiem, notariusz nie jest od sprawdzania czy dana transakcja podlega ptu,
    czyli też nie.

    Czyli dane ciała jest nie tylko w dochodowym, ale być może i w VAT-cie.

    Chciałabym jednak uściślić jeden fakt, mianowicie tę definicję "pierwszego
    zasiedlenia".
    Zgodnie z art. 2 ust. 14:
    pierwsze zasiedlenie - to oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności
    podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków,
    budowli lub ich części, po ich:
    a) wybudowaniu lub...

    Kiedy więc nastąpiło w tym przypadku?
    Załóżmy (daty raczej tylko zbliżone) spółka A wybudowała w 2002 roku halę i
    sobie użytkowała - to jeszcze nie jest ten moment zasiedlenia, prawda? Bo
    nie ma czynności opodatkowanej (???)
    następnie zaczęła wynajmować użytkownikowi spółce B. I tu widzę czynność
    podlegającą opodatkowaniu, która skłaniałaby mnie ku temu, że jest to
    zasiedlenie? Proszę o pomoc w tym zakresie, bo pewności nie mam.
    Rok pański to był bodajże 2006.
    W związku z tym, tak jak piszesz - odkupienie nakładów to nie nabycie hali,
    bo trudno kupować coś, czego już się jest właścicielem.
    Zresztą nie ośmieliłabym się zaprzeczać, czy w jakikolwiek sposób podważać
    tego, co pisał Gotrfyd (nigdy w życiu! ;))

    > gdzie jest mowa o ewidedencji ST?
    > po drugie użytkował te "towary" w
    > gdzie jest mowa o używaniu?

    pisane z głowy, czyli z niczego :/
    Pokutowały mi w niej stare przepisy, a że VATem się nie przejęłam więc masz
    już wytłumaczenie.

    > no jest problematyczny, bo jeżeli jednak powinno być zwolnienie, to
    > niestety nie można ovatowac nieruchomości, o ile przed transakcja
    > kupna-sprzedaży nie zostali poinformowani naczelnicy zbywcy i nabywcy

    To jest sprawa do wyjaśnienia. Wiem, że obie strony, to podatnicy czynni,
    więc mogli sobie to opodatkowanie wybrać, ale czy złożyli PRZED dniem
    dostawy oświadczenie naczelnikom US, nie wiem.
    Śmiem przypuszczać jedynie, że skoro to wszystko odbyło się tak bardzo
    spontaniczne, to być może spontanicznie oświadczeń nie złożyli :/

    Jeśli nie złożyli, to co?
    Niby można wystawić faktury korygujące. Następnie dopłacić PCC, skoro nie
    było VATu, ale co z aktem notarialnym? Określona w nim została przecież
    wartość do zapłaty...

    Gdzie się nie obrócisz - d... z tyłu :/

    Optymistycznym tym akcentem, dziękuję za już i proszę o jeszcze!
    :)

    --
    Pozdrawiam,
    Jagna