  • Data: 2009-10-27 11:27:46
    Temat: Re: Opodatkowanie sprzedaży nieruchomości
    Od: gonia <g...@p...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik Jagna napisał:

> [...]

    [...]

    > Chciałabym jednak uściślić jeden fakt, mianowicie tę definicję "pierwszego
    > zasiedlenia".
    > Zgodnie z art. 2 ust. 14:
    > pierwsze zasiedlenie - to oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności
    > podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków,
    > budowli lub ich części, po ich:
    > a) wybudowaniu lub...

    [...]

    http://podatki.gazetaprawna.pl/wywiady/364414,vat_od
    _nieruchomosci_jest_niezgodny_z_prawem_ue.html,2

    ze szczególnym uwzględnieniem:

    "Jak interpretować przepisy?

    Aby zapewnić zgodność z prawem wspólnotowym, pierwsze zasiedlenie
    powinno być interpretowane z pominięciem warunku w wykonaniu czynności
    opodatkowanych. To oznacza, że pierwsze zasiedlenie następuje, gdy
    zasiedlenie budynku (budowli) następuje po raz pierwszy przez jego
    nabywcę, najemcę itp., ale także przez podatnika, który wybudował
    budynek na swoje potrzeby i rozpoczyna jego użytkowanie.

    Co taka interpretacja oznacza dla podatników?

    Tłumacząc na przykładzie, wskazana interpretacja prowadzi do
    wyeliminowania kuriozalnych sytuacji, w których budynek wybudowany i
    użytkowany przez jednego podatnika od 10 lat nie został pierwszy raz
    zasiedlony. Gdy podatnik ten nie miał prawa do odliczenia VAT przy
    wybudowaniu budynku, to zgodnie z przeważającą teraz interpretacją nie
    ma on prawa do skorzystania z opcji opodatkowania VAT i w konsekwencji
    musi zapłacić podatek od czynności cywilnoprawnych (PCC) od transakcji
    zbycia nieruchomości. Interpretacja zgodna z prawem wspólnotowym
    powoduje, że ten sam podatnik ma prawo skorzystać z opcji opodatkowania,
    gdyż pierwsze zasiedlenie nastąpiło 10 lat temu i w konsekwencji nie
    będzie musiał płacić PCC.