eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiOpłata eksploatacyjna za mieszkanie a podatek od przychodu › Re: Opłata eksploatacyjna za mieszkanie a podatek od przychodu
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Sat, 14 May 2011 11:07:49 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Opłata eksploatacyjna za mieszkanie a podatek od przychodu

    On Wed, 11 May 2011, Rex wrote:

    [...jureq...]

    > To wcale nie jest takie pewne.

    No wiesz, zakau nie ma.
    Znaczy wolno zapłacić podatek od opłat za media, kary za to nie ma.
    Ale *formalnie* urząd stwierdziwszy taką nieprawidłowość podczas
    kontroli powinien (w "państwie prawa") wydać decyzję o zwrocie
    nadpłaty :|

    > Obiło mi się o uszy, że media są też przychodem.

    Przepisy się obiły? ;) (możesz ew. obić tego, kto uszy obijał)
    A po polsku - argument "słyszałem" jest bardzo słaby, bo podstawą
    jest wiedzieć: 1. *kiedy* 2. *od kogo* 3. na jakiej podstawie
    :)
    Żeby nie było - prawdą jest, iż mechanizm "niepłacenia" wcale
    *nie* jest oczywisty. Ale tylko dlatego, że zapomina się czasami
    o podstawie płacenia podatku - a podstawą nie jest najcześciej
    ustawa o podatku. Przepisy o podatku najczęściej są na *końcu*
    łańcuszka określania "podstawy" (i AFAIR są na to wyroki SN i NSA).

    Podstawą jest ustawa *klasyfikująca* zdarzenia (ustawa o podatku
    dopiero każe płacić podatek o "zdarzeń zaliczanych do", a to
    ustawa "cywilnoprawna", taka jak Kodeks Cywilny, Prawo Autorskie,
    Prawo Bankowe itede określają ową "klasyfikację").

    > Ostatecznie wszystkie koszty z związane z eksploatacją lokalu ponosi najemca.

    Ale Kodeks Cywilny bardzo jasno określa, które wydatki *powinien ponosić
    najemca* (a więc jeśli ponosi je właściciel, to jest tylko "pośrednikiem"),
    a które *nie* należą do jego obowiązków, bo są obowiązkiem wynajmującego,
    więc należy je zaliczyć do "opłat na rzecz wynajmującego".
    Nawet jakby to najemca je fizycznie wpłacał do kasy.
    Wtedy to najemca jest "pośednikiem" i wpłacone pieniadze są przychodem
    wynajmującego.

    Zwracam uwagę, że jakby w rachubę wchodził np. VAT, to byłoby inaczej
    o tyle, że tam podstawą jest "wydanie" lub "świadczenie", a nie sprzedaż
    lub usługa w rozumieniu umowy cywilnoprawnej (plus przepis o wyjątku
    dla przypadku kiedy pośrednik dokonuje operacji "na rzecz").

    > W przeciwnym wypadku wynajem lokalu byłby nierentowny.

    Ale rentowność owego wynajmu jest właśnie opodatkowana ;)

    pzdr, Gotfryd