    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Wed, 8 Jun 2011 10:31:53 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Odmowa zasiłku chorobowego

    On Wed, 8 Jun 2011, Hum wrote:

    > Witam,
    >
    > Prowadzę Działalność Gospodarczą, opłacam składkę chorobową. W miesiącu
    > kwietniu złamałem rękę, ZUS odmówił mi prawa do zasiłku chorobowego.
    >
    > Powód ? Niepłacenie terminowe składek. Staram się zawsze płacić składki w
    > terminie, ale znaleźli okres, kiedy to było wpłacone jeden dzień - dwa po
    > terminie.
    >
    > Składki były płacone, ale z minimalnym poślizgiem.
    >
    > Jest sens się odwoływać ?

    AFAIK - nie.
    O ile "odwołanie" złożone po spóźnieniu, w postaci wniosku
    o przywrócenie terminu, zazwyczaj jest przez ZUS rozpatrywane
    pozytywnie (sprawdzałem, działa) - co z p. widzenia ZUS ma ten
    sens, że wkurzony płatnik migiem mógłby zrezygnować ze składek
    na dobre - to zgłoszenie się kiedy ZUS już ma wypłacać pieniądze
    raczej nie działa.
    Tego drugiego nie doświadczyłem, ale opisy były jednolite:
    ZUS pilnuje wpłaconych pieniędzy :>

    Jest jeden szczególny przypadek, kiedy walka ma sens: ZUS powoła
    się na nieterminowość z *ostatniej* wpłaty.
    Jeśli od tej ostatniej nieterminowej wpłaty uzbierała się
    sensowna kwota, można złożyć odwołanie, a jeśli ZUS kolejny raz
    odmówi - zażądać dla odmiany zwrotu nadpłaconych składek.
    Chodzi o składki za okres od "nieterminu" - bo skoro ZUS
    uznaje, że nie są podstawą do chorobowego, to znaczy ze ich
    "nie uznaje". Czyli są nienależne.

    Z tego co widziałem w opisach:
    - ZUS odmawia (!) - mimo oczywistości żądania
    - w 100% płatnik wygrywa sprawę przed sądem

    pzdr, Gotfryd