    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: [OT] Re: Samochód na firmę........
    Date: Tue, 21 Aug 2007 01:35:13 +0200

    On Mon, 20 Aug 2007, Budzik wrote:

    > Osobnik posiadający mail s...@a...pl napisał(a) w poprzednim
    odcinku co następuje:

    > ok, miałem oczywiscie na mysli nazwe skrócona.

    Nie o to poszło.
    Idzie o to, że "Jan Nowak Super-Sedes" to jest *firma*, a nie 'nazwa
    firmy' :)
    "Nazwa firmy" jest równie nielogiczna jak "adres miejsca" (skoro adres
    sam w sobie JEST miejscem). Żeby była jasność, wiem że na wielu drukach
    występuje "adres miejsca" :)

    > Pewnie kazdy wie ale jeszcze powtórze:
    > nie rozumiem po co na fakturze wpisywac Jan Nowak, "Super-Sedes"

    Bo jest to ewidentna deklaracja zakupu na cele gospodarcze.
    Pozbawia możliwości manewrowania "pomysłami", że zakup był dokonany
    na inne cele - dajmy na to osobiste.

    1. Zwalnia *sprzedawcę* z obowiązków które wynikają z ew. uznania
    sprzedaży za sprzedaż konsumencką (np. z obowiązku zaewidencjonowania
    jej na kasie fiskalnej, konsumenckiej niezgodności z umową itp)
    2. Stanowi dowód zamiaru poniesienia kosztu, znaczy "poniesienia w celu".
    Przypomnę z ustawy:
    "1. Kosztami uzyskania przychodów sš koszty poniesione w celu
    osišgnięcia przychodów [...]"
    Oczywiście są wyjątki: zaliczanie amortyzacji środków trwałych
    *wykorzystywanych* na cele DG, koszty przychodów ze sprzedaży rzeczy
    posiadanych osobiście do których zalicza się "udokumentowane koszty
    nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone
    o udokumentowane nakłady" - i tak dalej wyliczając co tam napisali.

    Natomiast w razie poniesienia wydatku dla celów osobistych, ewentualne
    późniejsze *przeznaczenie* na cele DG (rzecz jasne poza amortyzacją ST
    i innymi wyjątkami, dla których są przepisy :)) stanowi problem i daje
    ew. pole do dyskusji :>
    Przyznaję, że *nie znam* takiego przypadku (postawienia zarzutu
    bazującego na tezie "Pan to kupił dla celów osobistych, a dopiero
    później przeznaczył na DG, to nie jest koszt!") - ale dura lex....
    a na owo "nabycie w celu" uwagę zwracała wieki temu Orka (przy okazji pomysłów
    do zaliczania w koszty ew. wyposażenia nabytego przed rozpoczęciem DG
    AFAIR).

    > skoro w zupełnosci wystarczy samo Jan Nowak.

    Samo Jan Nowak określa podatnika, nie określa celu nabycia :)
    A (poza zakupami ST itp) nie zawadzi mieć dowodu "nabycia w celu...".
    Trzeba pamiętać, że po prawdzie pomysł "to my naliczymy Panu podatek
    od Linuksa" trafił się tylko jednemu podatnikowi (i ów podatnik w koncu
    NIE zapłacił), ale... po co walczyć z wiatrakiem? ;)

    pzdr, Gotfryd