    From: Jarosław Lech <j...@k...ODSPAMIACZ.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Najem mieszkania, ryczałt, brak DG
    Date: Fri, 3 Oct 2003 17:45:40 +0200

    wiadomości
    news:Pine.WNT.4.56.0310030904170.-266981@k6-2.portez
    jan.zabrze.pl...

    > ++++
    > Art. 27a. 1. Podatek dochodowy [...] zmniejsza się [...]
    > jeżeli [...] podatnik:
    >
    > 1) poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe,
    > przeznaczone na remont [...] zajmowanego lokalu [...]

    Nie potrafię teraz znaleźć dokładnego stwierdzenia, ale postępuję
    tak na podstawie obszernego artykułu (GP lub Rzepa), z którego wynikało
    dla mnie, że ulga remontowa może dotyczyć dwóch mieszkań (budynków),
    jeśli tylko obydwa zajmowane są na podstawie tytułu prawnego (bylebym
    nie przekroczył limitu jednej ulgi mieszkaniowej). Do obydwu mieszkań
    mamy tytuły prawne (jedno jest własnością żony, drugie moją). Głowę bym
    dał, że z artykułu tego wynikało wręcz, że w odniesieniu do tego samego
    mieszkania i ja mogę odliczyć koszty remontu w ramach swojej ulgi, i
    najemca mający umowę najmu.
    A Ty też nie zacytowałeś całego podpunktu 1) art. 27a ust 1. W
    całości brzmi on:
    "poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont
    i modernizację - zajmowanego na podstawie tytułu prawnego -
    budynku
    mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego oraz wpłaty na wyodrębniony
    fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty
    mieszkaniowej, utworzonych na podstawie odrębnych przepisów,"
    Zwróć uwagę, że słowo "zajmowanego" precyzuje jedynie szczegółowo
    (między myślnikami), jaki warunek musi spełniać podatnik, aby mógł
    dokonać odliczeń w odniesieniu do konkretnej nieruchomości, natonmiast
    nie służy wyszczególnieniu przedmiotu ulgi. Przedmiot ulgi jest kreślony
    wcześniej słowami "poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe".
    Tak mi się wydaje, choć prawnikiem ani doradcą podakowym nie jestem.
    Zwłaszcza, że takie rozumienie tego przepisu jest zbieżne z tym, co
    pamiętam z lektury artykułu, na podstawie którego wyrobiłem sobie zdanie
    o możliwości zastosowania ulgi dla obydwu mieszkań własnościowych.

    --
    Lejak
    j...@k...ODSPAMIACZ.pl