  • Data: 2009-05-08 20:15:45
    Temat: Re: Moge miec 50% kosztow uzyskania przychodu ?
    Od: gonia <g...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

    > Umówmy się, że co do tego co wychodzi sam mam mieszane uczucia,
    > zaś fakt "wyłączenia z DG" kwalifikowałbym do głupot (choć
    > skoro "wychodzi" to do głupot na poziomie legislacji, nie
    > interpretacji).
    > Zaryzykuję jednak ;) sprzeciw co do przykładu :)
    > IMVHO:

    > ...przykład jest nieadekwatny w tym miejscu.
    > Chodzi o słowo "wytworzenie".

    dwa dni siedziałam w leksie, udało mi sie znależc jedyny wyrok, w którym
    sąd stwierdził, że sam fakt, że wierzytelność jest prawem majątkowym to
    za mało na stwierdzenie, że nie mamy do czynienia z działalnością
    gospodarczą!

    > W przypadku obrotu wierzytelnościami mamy do czynienia z handlem, bez
    > dwu zdan - kupujesz wierzytelność, sprzedajesz wierzytelność.

    i co z tego? patrząc na to okami co wyżej, kupujesz prawo majątkowe i
    sprzedajesz prawo majątkowe, więc na jedno wychodzi

    > Przy prawie do programu obejmującym prawo do powielania/licencjonowania
    > /jakie tam kto sobie weźmie *w tej kategorii*, mamy do czynienia
    > w działalnością wytwórczą.
    > Jedno prawo "generuje" inne prawo :)

    w dalszym ciągu prawo majątkowe! Nie będę odnosiła się to tej
    działalności wytwórczej, bo akurat fakt, że ja odbieram to inaczej nie
    ma nic do rzeczy. W dalszym ciagu sprzedajesz prawo majętkowe, nie
    zmienia sie ono nagle w cos innego

    > Ale zastrzegam: jeśli owo "prawo wytwórcze" jest NABYTE, to odpada
    > cały galimatias z EWNiP. Powiedzmy "przynajmniej" (odpada).

    ale co to ma do rzeczy? jedynie z art.14, wynika, że jeżeli sprzedajesz
    wartosc niematerialną i prawną nie wpisaną do ewidencji, w tym momencie
    masz przychód z praw majątkowych , a nie z działalności -ale tak
    namalowano w ustawie, i tego faktycznie sądy sie trzymają.
    Znikąd więcej nie wynika, że sprzedając licencje czy prawo do używania
    znaku (bo to jest akurat moim problemem) masz opodatkowac przychody jako
    z praw majątkowych.
    Fakt, że w niektórych miejscach ustawodawca wyraźnie zaznaczył, że
    sprzedaż nieruchomości czy odsetki korzystać będa z ryczałtów tylko
    wtedy, o ile nie stanowią przychodów z działalności,ale nie
    odbierałabym tego, że nagle głowny cel działalności generować zaczyna
    przychoduy z innego źródła.

    natomiast co do wpisu do ewidencji - jak ktoś wyżej wskazał, fakt, że
    dana WNiP została wytworzona we własnym zakresie a nie zakupiona, nie
    powoduje, że jej nie ma. Jak dla mnie, ustawodawca niepotrzebnie
    wpakował ST razem z WNiP do jednego artykułu, stąd tyle interpretacji
    ile czytających. Dla mnie, ustawodawca wskazał, że wytworzonej WNiP nie
    można wycenić tak, jak w przypadku ST, stąd brak możliwości amortyzacji,
    ale nie braku wpisu do ewidencji - ale akurat ten problem nie dotyczy
    udzielania licencji np.
    A co do tego, że podobno sa przynajmniej 2 definicje WNiP - czy
    definicja jako taka nie została podana na poczatku ustawy? tez nie chce
    mi sie już dzisiaj zaglądać - ale tak mnie naszło

    g.