    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Likwidaca dzialalnosci a samochod - jak postapic ?
    Date: Sat, 8 Oct 2005 15:06:48 +0200
    <di07rc$gcs$1@nemesis.news.tpi.pl>
    <Pine.WNT.4.60.0510052203160.2872@athlon>
    <di2riq$7mb$1@nemesis.news.tpi.pl>
    <Pine.WNT.4.60.0510061224250.3732@athlon>
    <di3a02$54v$1@nemesis.news.tpi.pl>
    <Pine.WNT.4.60.0510072217590.3176@athlon>
    <di870l$mk1$1@nemesis.news.tpi.pl>

    On Sat, 8 Oct 2005, gonia wrote:

    > problemem nie jest, czy argument jest z kapelusza czy nie, ostatnio natknelam
    > sie jeszcze na taka interpretacje, i pewnie moze byc ich wiecej, wiec to nie
    > ja wymyslam tylko;>

    No to trudno ;)

    > nie zgadzasz sie na moja umiejetnosc czytania??boj sie boga!!!

    ...no i masz. Już ty wiesz z czym się nie zgadzam !

    [...]
    > no dobra, to powiedzmy inaczej.....

    Pozwolę sobie uzupełnić dziury w twojej wypowiedzi, które
    jak mniemam przez przeoczenie zostawiłaś żeby mnie nie
    kusiło do czepiania się - nic z tego ;) !

    > nasz nieszczesny samochod wezmy kupilam, odliczylam 60 % VAT

    ..odnotowujemy:
    ..."który wcześniej ZAPŁACIŁAM"....
    Samochód jest wart cenę netto.
    Podatek VAT jest na czysto wartością kasowaną przez Skarb Państwa
    - podatek który zapłaciłaś nie jest "z powietrza" tylko stanowi
    kwotę którą ktoś odoprowadza do US.
    Odliczenie 60% VAT oznacza że CZĘŚĆ tego ZAPŁACONEGO PRZEZ CIEBIE
    podatku została odliczona. Na czysto państwo łupi cię 40% VATu.
    Do kwoty netto dochodzi skasowane przez państwo 8,8% kwoty
    netto w postaci nieodliczonego VATu. Ów VAT stanowi KUP - o czym
    wiemy i o czym niżej.

    > zaliczylam do ST, dalam 20 % amortyzacji
    > samochod ubezpieczony AC od kwoty brutto
    > po 5 miesiacach nastepuje bum, samochod sakaowany,
    > ubezpieczyciel wyplaca mi 100 % wartosci

    ...odnotowujemy:
    ...."netto"...

    Jesteśmy do tyłu o 40% VAT.
    Został stracony jako VAT - niewielka część, 19% z tych 40%
    zostaje odzyskana w postaci podatku dochodowego.
    100% ceny netto samochodu oraz 89%*40%*22% => 7,83% wartości
    kwoty netto samochodu zapłacone w postaci podatku VAT również
    poszło się paść.

    > w dochodowce jestesmy na 0, ale wzbogacilismy sie o VAT?

    Jak WZBOGACILIŚMY SIĘ ???
    VAT ma być płacony od "konsumpcji" - taka jest idea.
    Dla czynności gospodarczych VAT jest neutralny; VAT *JEST*
    neutralny, przypomnę że nie mamy VAT tylko mamy PTU usiłujący
    go nieudolnie naśladować :] - stąd 7,83% straty na podatku.
    Straciliśmy prawie 8% ceny samochodu netto na VAT... a ty
    o "neutralności"...

    > nie musimy kotygowac?
    > mnie wychodzi jak najbardziej ze nie musimy,

    ...mi też :)

    > tylko mam jakies
    > mieszane uczucia, co na to inspektor kontroli podatkowej?

    A nie wiem.
    Zadam ci proste pytanie: "skąd biorą się wyroki NSA dotyczące
    podatków, włącznie z rozstrzyganiem tak wydawałoby się
    beznadziejnie nielogicznych zarzutów jak żądanie wykazania
    podatku od freeware ?"

    > tup, tup, poki wolno;-))) pozniej i to opodatkuja;-)

    :)

    > ja sie nie pytam o skutek, pytalam, gdzie to jest napisane?
    > ja wyraznie w 2 czytam, ze trzeba dokonac korekty, jesli mamy ST w ewidencji.

    +++
    4. W przypadku
    gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2,
    [1]^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    nastąpi sprzedaż towarów, o których mowa w ust. 2,
    [2]^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    uważa się, że towary te są nadal używane
    [3]^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ---

    Ustawodawca napisał ci czarno na białym, przetłumaczę na polski:
    "uważa się że są nadal używane nawet jak nie są używane bo zostały
    sprzedane".
    W ten prosty sposób warunek "zalicz*a*nia do ST" jest spełniony
    wirtualnie :> - poproszę mnie nie bić, to nie ja piszę w ustawach
    takie teksty że "uważa się" :) Owo "uważanie" dotyczy oczywiście
    wyłącznie przepisu którego przepis dotyczy - a .4 wymienia
    wyłącznie okres i towary "o których mowa w ust. 2".

    Oczywiście dotyczy TYLKO przypadków:
    [1] - gdy sprzedaż nastąpi w okresie korekty
    [2] - gdy mamy do czynienia ze "sprzedażą w rozumieniu VAT".

    To znaczy ze w pozostałych przypadkach NIE uważa się jakoby
    ST "znikłe" z EST były "nadal używane".

    > Czyli wyjsciem moze byc co najwyzej wykreslenie z ewidencji ST stosujac Twoj
    > punkt widzenia

    ...owszem, w przeciwnym przypadku mamy prawidłowe (niewirtualne :>)
    "uważanie przez podatnika" danego "towaru w rozumieniu VAT"
    za ST (no bez cydzysłowów się nie da, żeby nie wyszło że to ja
    coś zamotałem :])

    > - zreszta zaczyna on mi sie bardzo podobac, co nie znaczy ze
    > sie z nim zgadzam.

    No ładnie... normalnie przechlapane, ale nic nie poradzę :)

    > Ale jakby mi jaki MF na pismie dal taki sposob
    > postepowania, bylabym hepi

    To chyba każdy by chciał, jestem za :)

    > problemem jednak bedzie, jezeli ta kontrola przyjdzie do biura, poprosi o
    > ewidencje, z ktorej bedzie wynikalo ze komputera juz nie ma, ale faktury to
    > pan x wystawia jednak za jego pomoca (oczywiscie moze korzystac u kolegi z
    > pracy, ale takie rozwazania odpadaja nam)

    Ano odpadają, bo wtedy to jest nierzetelność dokumentacji (ewidencji)
    i można oberwać ze wszystkich stron - od podatku z odsetkami do
    kary z KKS.

    > nie, jest mowa w 4, ze gdyby sprzedaz w ciagu tych 5 lat ST, to rowniez
    > trzeba dokonac korekty, a korekta powinna byc dokonana jednorazowo
    > to Ty kazesz mi czytac tak, jak jest napisane, a nie wysnuwac wnioski na
    > podsatwie innych przepisow chocby tej samej ustawy (vide---->podatnik
    > zarejestrowany)

    ..owszem.
    Sprecyzuję pytanie: czy .4 nakazuje zrobienie korekty w okresie
    rozliczeniowym którego dotyczyła sprzedaż, mimo że ST już
    faktycznie (po sprzedaży) NIE jest w EST - na zasadzie "uważa się
    że on nadal jest używany jakby w EST był" ?
    I w kolejnym kroku: czy .5 W TAKIM PRZYPADKU nakazuje dokonanie
    jednorazowej korekty zamiast korekt "do końca okresu", jak
    wynikałoby JEŚLI zapisu .5 nie było ?

    > masz racje, za bardzo zaczelam sie wczytywac (dziki temu czytaniu na nowo
    > odkrywam urok naszych ustaw;.)

    :)
    Czego się człowiek nie dowie jak czyta...
    Tyle że wrzodów żołądka można się nabawić.
    No ale mówią że "coś za coś" :]

    > ja sie nie kloce, ja wyrazam wlasny podlad na sprawe;> ( albo raczej moje
    > marzenia )

    ...a to OK !

    > jakos bym to przezyla, czlowiek uczy sie cale zycie a i tak glupi umiera;-)

    Nic dodać nic ująć :)

    > OK, przyznalam racje,
    > chociaz znowu zwatpilam czytajac
    > tu nie mam mowy o podleganiu pod VAT, tylko o podleganiu pod opodatkowane,

    ...pod opodatkowan*I*e !

    Musieli tak zapisać, bo podleganie pod VAT wymaga żeby zarówno
    podmiot jak i przedmiot podlegały.
    Na przykładzie: piłowanie drewna na opał podlega pod VAT.
    Ale jak tę czynność wykonuje pracownik w ramach obowiązków
    ze stosunku pracy to *dla niego* ani dla jego pracodawcy owa
    czynność pod VAT nie podlega.
    Ustawodawca musi więc w każdym miejscu ustawy, jeśli zahacza
    o kwestię podlegania pod VAT, precyzować czy chodzi o podleganie
    czynności lub przedmiotu czy o podleganie podmiotu.
    No i w .4 pisze że "jak podatnik *sprzeda* to uważa się ze
    przyszłe *czynności* są podlegające".

    > a zwolnienie nie jest stawka - zwalnia sie z podatku VAT czynnosci
    > opodatkowane, a mowa jest o podleganiu pod opodatkowanie...zakrecilam sie

    A nie nie.
    Jesteś w dobrym miejscu :)

    > to Twoje wnioski, ja dalej poprosze o przepis, gdzie mowi sie ze
    > tylko w razie sprzedazy

    Ten sam który nakazuje opodatkować VATem pisanie postów na grupy
    dyskusyjne ;)
    Ten sam który nakazuje opodatkować PCC darowiznę
    Ten sam który każe płacić opłatę skarbową od kasowania
    biletów komunikacji miejskiej.
    Czyli *brak* takiego przepisu !

    > przeczytaj jeszzce raz 2 - tam nie ma nic o sprzedazy tylko o korekcie ST
    > bedacych w ewidencji w okresie 5/10 letnim

    Ściślej: "zaliczanych do ST".
    Jak ST już *nie ma* to on *nie jest* zaliczany do ST.
    Zgoda ?

    No to układ mamy taki:
    - jak ST jest zalicz*a*ny do ST - robimy korekty
    - jak ST sprzedajemy to jest "wirtualnie używany na mocy przepisu
    ust. 4" i traktowany tak JAKBY był używany do czynności
    opodatkowanych; pomijamy dalsze rozważania jak wtedy rachować
    żeby nie zagmtwać głównej linii rozważań, zadowalamy się
    zauważeniem że wtedy korekta jest jednorazowa (.5)
    *WNIOSEK*:
    - jak ST *nie* sprzedajemy i *nie* jest on dalej zalicz*a*ny
    do ST (obecny jest w EST tylko na mocy wpisu o wyzbyciu
    się, innym niż sprzedaż) to... nie robimy nic

    Źle podchodzisz IMO do rozważań domagając się odemnie przepisu
    że trzeba COŚ zrobić.
    Ja mówię: nie ma przepisu, nie trzeba NIC robić.
    Pokaż przepis nakazujący zrobienie korekty jeśli:
    - ST *nie jest* już "zalicz*a*ny" do ST
    - ST nie został sprzedany ("w rozumieniu VAT")

    > to juz nadinterpretacja;-))) od pewnego czasu uwielbiam to slowo:>

    A nie nie.
    Usiłuję jakoś zaakcentować że nie wszystko na tym świecie podlega
    pod VAT.
    Nie że jest zwolnione - że *nie podlega* !

    > z czym sie nie myle? nie dosc ze zakrecona to jeszcze zagubiona

    E, to było z założenia iż zaraz mnie dopadniesz co się tak z owym
    "niepodleganiem" wymądrzam :)
    A po postu przez 1.V.2004 (a tym bardziej przed poprzednimi
    nowelizacjami, przed objęciem podleganiem pod VAT licencji
    komputerowych w szczególności) czynności niepodlegających pod
    VAT było znacznie więcej niż dziś, przypadków kiedy trzeba było
    rozważać czy mamy do czynienia z niepodleganiem czy zwolnieniem
    też było sporo - więc i świadomość że trzeba na to uwagę zwracać
    była większa.
    A twoje posty najwyraźnie szły na początku w kierunku "opodatkowane
    lub zwolnione", jakoś omijając kwestię niepodlegania :)

    > uparta optymistka;-)

    ...no toć widzę :)

    > tu sie zgadzam;-)
    >
    > - czynności podlegających opodatkowaniu w razie sprzedaży

    > wpierw wyrzucam, w nastepnym miesiacu sprzedaje, i korekty nie mam?

    Ciekawe co masz na myśli że "wyrzucasz".
    Do EST zapisuje się "sposób(formę) i powód lub przyczynę zbycia lub
    likwidacji" czy jakoś tak[już sprawdziłem, jest inaczej].

    Co tam wpiszesz w ramach "wyrzucania", ciekawym bardzo ?

    > no to wpierw wykreslam samochod z ewidencji, bo mi przestal byc potrzebny

    Poproszę o powód dla którego przestał być potrzebny ;) (nie
    zartuję, mam na myśli PDoOF)

    > ( samo wykreslenie nie jest opodatkowane - a przekazywac nie zamierzam),

    Już zajrzałem jak to w ustawie opisano ;) - CO chcesz wpisać jako
    "wykreślenie" ?
    Jakie czynności prawne stanowią twoim zdaniem "zbycie" ? (najchętniej
    listę poproszę ;))

    > pozniej sprzedaje jako zwolniony na podstawie rozporzadzenia, a pozniej nic
    > nie robie, bo nie mamy go na stanie;>

    Wyglądałoby rozsądnie. A przynajmniej przekonująco to piszesz :)
    Ale IMO nie odpowiadając mi na pytanie co chcesz wpisać, albo
    dokładniej: jaką treść wpisu do EST uważasz za "wykreślenie"
    kręcisz bat na swój argument ;)

    > no ja wyzej;-)

    Przyjąłem.
    Ustawę o podatku dochodowym trzymam w odwodzie, ale żeby przywalić
    muszę wiedzieć w co ;) (a przepisy są niestety rozrzucone).
    Oczywiście nieprawidłowy wpis do EST będzie podstawą również
    do zarzutów w VAT - bo jeśli "wykreślenie" nie miałoby
    miejsca...

    > nie wszystkich w to samo miejsce, chociaz zgadzam sie, ze do LOGICZNEGO;>

    :)
    No i to jest problem: jak coś w podatkach z zawikłanych zależności
    wychodzi logicznie to trzeba jak pies do jeża... ostrożnie...

    [...]
    > a tu mowisz o sprzedazy, ale sprzedaz pojawia sie dopiero pozniej
    > przypominam, wg 2 nalezy zaliczone do ST korygowac, a 4 mowi ze JEZELI
    > zostanie sprzedane, to nalezy to potaktowac tak, nie inaczej

    ...no i co nie spasowało ? Mówi że trzeba je *uważać* za
    nadal używane...

    > a to jest caly czas to samo, wpierw nalezy roziwzac ww problemy;-)

    ...ale IMHO tam nie ma problemu ;)

    > aja wg Ciebie dodaje jedno,

    ...konkretnie: że przy *braku* sprzedaży oraz braku EST na stanie
    usiłujesz dopisać nieistniejący przypadek korekty :)

    > Ty drugie;-)

    A nie nie.
    Ja nic nie dodaję do przepisu ;)
    Twierdzę że tam czegoś *nie ma*.
    Nie ma nakazu robienia korekty VAT jeśli:
    - ST (już) nie jest "zaliczany"
    - nie było sprzedaży tego ST

    Patrzę, patrzę... no NIE MA.

    :)