    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Kupil jeden, faktura na drugiego
    Date: Thu, 24 Jul 2008 21:25:58 +0200

    On Thu, 24 Jul 2008, Jacek_P wrote:

    > Zawsze moga to zrobic i to nie twoj interes. Twoim obowiazkiem
    > jest wystawic fakture.

    Ale nie jest to tożsame z obowiązkiem wystawienia jej "na firmę",
    z powodów o których pisze sympatyczna_poczta.

    > Uprawnien sledczych nie masz absolutnie ZADNYCH.

    Owszem. Ale o własny interes ma obowiązek zadbać, a powody są
    jak wymieniono co najmniej dwa.

    > Niewystawienie faktury na zadanie kontrahenta jest, o ile wiem,
    > karalne.

    Prawda.
    Ale argumentację rogera też rozumiem.
    Zauważ, że nie ma zamiaru odmowy wystawienia f-ry - oświadcza
    "ja wystawię f-rę na osobę która wygrała licytację i co mi
    pan zrobi?" - a podstawa prawna niżej.
    Może, z braku chętnych do stawiania oporu, spróbuję zabrać się
    za czepialstwo "w wersji przeciwnej do uprzednio prezentowanej",
    ktoś musi :)

    Umowa jest zawarta z podmiotem "X", wydanie nastąpiło dla podmiotu "Y".

    A.
    Wersja pierwsza wątpliwości: umowa z "X" nie została wykonana.
    Co będzie, jak przyjdzie "X" i powie że JEGO umowa nie została
    zrealizowana? Nie z pretensjami podatkowymi itepe, czysto cywilnym
    żądaniem "proszę mi wydać towar".
    Ale to przypadek prostszy - kupujemy taki sam towar, kasujemy
    drugą zapłatę i wydajemy :)

    B.
    Wersja druga wątpliwości: "X" przelał własną (odrębną) umową prawa
    do towaru na "Y", wtedy mamy:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-towarow-i-uslug-1_2_343.html
    +++
    8. W przypadku gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru
    w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpoœrednio ostatniemu
    w kolejnoœci nabywcy, uznaje się, że dostawy towarów dokonał każdy
    z podmiotów bioršcych udział w tych czynnoœciach.
    ---

    Wniosek: to że "Y" jest odbiorcą docelowym nic a nic nas nie obchodzi,
    *o ile* mamy oświadczenie "X" że tak ma być (i "Y" ma odebrać),
    fizycznie wydajemy towar "Y".
    Ale *zafakturować* "Y" powinien "X" - my fakturujemy "X", bo tak było
    w umowie a ustawa każe jak wyżej.

    Jak się bronić przed oboma zarzutami (trzeba przyznać - bardzo mało
    prawdopodobnymi, ale w końcu przysłowiowy "VAT od freeware" też się
    komuś trafił przez jego własny kiks)?

    pzdr, Gotfryd