  • Data: 2002-05-21 09:57:04
    Temat: Re: Księgowanie ZUS - rozpisałam się
    Od: Maddy <m...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik Wojciech Suszycki (Brick B.) napisał:
    > Powiedzcie mi proszę o co chodzi z tym księgowaniem kosztów wg. zapłaty. No
    > bo faktury wg. zapłaty chyba nie tylko wg. daty wyst. faktury. Chodzi i inne
    > wydatki?
    Wojtku, przepisy daja mozliwośc wyboru - czy księgujesz koszty w
    okresie którego dotyczą czy w momencie zapłaty. Jak sie już wybierzem
    to trzeba się danego sposobu trzymac przez cały rok.
    Niestety, księgowanie wg. momentu zapłaty nie dotyczy przychodów, a
    tylko kosztów, dlatego też nie bardzo widzę korzyści z takie
    rozwiązania, jak sie okazuje forsowanego przez sporą częśc moich
    kolegów i koleżanek po fachu.
    Niestety, nikt nie potrafi mi powiedziec gdzie tkwi korzyść.
    Słuszała jakieś stęki ",... a bo prościej... a bo bezpieczniej... aaaa
    bo tak..." i na tym sie kończyło.
    Największe kuriozum jakie spotakałam, to system kasowy u
    przedsiębiorcy budowlanego, który płaci swoim podwykonawcom po
    otrzymaniu pieniedzy od inwestora (termin 60 dni), np. w maju wystawia
    inwerstorowi fakture na 10tyz. zł i dostaje faktury od podwykonawców
    na 6 tys. zł. memoroałowo ma zysk 4 tys.
    Ale wg. metody kasowej, poniewaz podwykonawcom jeszcze nie zapłacił,
    nie ma kosztów i podatek płaci od 10tys. zamist od 4 tys. Fajnie, nie?
    A jeżeli inwestor sie spoźnia, to nasz przedsiębiorca "buli" podatek
    dalej, bo nie ma pieniedzy żeby zapłacic podwykonawcom a więc nie ma
    kosztów a przychody są. A jego księgowa z uporem maniaka wmawia
    czlowiekowi, że "tak musi byc" i "takie sa przepisy". A biedak ledwo
    zipie finansowo. Chłopak został przez mnie uświadominy tydzień temu i
    troche nim rzuciło o ściane jak sobie policzył ile kosztował go głupi
    upór "pani księgowej" przez ostatnie 3 lata.

    Może, w jakiejs szczególnej sytuacji, metoda kasowa jest opłacalna,
    ale przy wiekoszości działalności - wybaczcie, to lekki masochizm,
    płacic podatki kiedy moża by ich zupełnie legalnie nie płacic albo
    zapłacic duzo później.

    > A jak jest z rachunkiem za telefon firmowy? Data wyst? data zapłaty? data
    > otrzymania?
    A jaka metode Ty przyjąłeś? :-))
    Jeżeli chodzi o KUP to księgujesz albo w momencie zapłaty, albo w
    momencie otrzymania faktury, zalezy jaki wariant przyjąłeś.
    Jeżeli chodzi o VAT, to odliczasz w terminie zapłaty wyznaczonym na
    fakturze.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk