    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Koszty początkowe - co i jak?
    Date: Mon, 19 Feb 2007 16:08:23 +0100

    On Mon, 19 Feb 2007, gonia wrote:

    > Problem widzę w innym miejscu. Zazwyczaj mowa jest nie o zaliczeniu kosztów
    > do roku, w którym je poniesiono, ale o potrącalności kosztów. A trudno mówic
    > o potrąceniu z "0". Chociaż był czas, że bardzo o to zabiegałam.

    Masz rację.
    Ale w takim układzie od 1 zł przychodu również nie da się "potrącić"
    wydatku 1720 zł kosztów, prawda?
    A to by zaprzeczało możliwości wykazania straty w ogóle.

    > A przecież uzyskanie lub nieuzyskanie *innych*
    >
    > mówimy o koszcie podatkowym, nie bilansowym

    Tak, tak mówimy.
    Przychód jest dla mnie pozycją w KPiR, a nie sumą wpisywaną w PIT :)
    (w PIT wpisuje się sumę przychodów z danego źródła).

    > metody łącznej) - a skoro nie było przychodu, to j.w., nie było z czego
    > potrącić

    Ale w myśl tej logiki (nie zaprzeczam, że w podatkach występuje, wręcz
    literalnie oddzielając przypadki kiedy większe jest odejmowane od
    mniejszego od tych kiedy mniejsze jest odejmowane od większego) również
    nie można "potrącić" 2000 zł z 200 zł, prawda?

    > zrzoumiałam <ciekawym jakich> - dalsza część przez mój umysł nie została
    > ogarnieta

    Lit*rówka :( proszę o wybaczenie, miało być: "jakichś"!

    > co akurat ni ema nic do rzeczy przy starcie podatkowej.

    Ale ma przy prawie zaliczenia do KUP!

    > Poza tym sam
    > stwierdziłeś, że przy memoriałówce nie ma przychodu - nie ma straty

    Moment - gdzie?

    > ale za chwile dodajesz, chyba, że......

    Idzie o to, że "chyba że zakończono DG"?
    Ano, w myśl takiej samej logiki jak zaliczenie wydatków na nieudaną
    inwestycję w koszty lub do amortyzacji.

    > Nie znajduję podstawy do przyjęcia takiego rozwiązania.

    Właśnie to, że *jeśli* DG zostanie zamknięta, to fakt iż wydatki
    które miały przynieść przychód już go nie przyniosą *w tej DG*
    jest oczywisty.
    A ew. konieczność doliczenia tego czy owego do przychodu bądź
    wyłączenia z kosztów (np. remanentem!) wyniknie już z przepisów.

    > Niezupełnie tak. Przychód z dz.g. jest tym samym przychodem, bez względu na
    > profil.

    IMO jest *jedynie* przychodem z tego samego źródła.
    A to, jak zalicza się wydatki, zależy już od przyjętej metody: przy
    kasie zalicza się "wg daty", przy memoriale "wg przypisania do
    przychodu".
    No to muszę się zgodzić, że przy memoriale nie ma do czego przypisać.
    Ale przy "kasie"?

    > I ja nie upierałam się, że przychód od zgromadzonych środków na r-ku
    > bankowym <firmowym> nie jest wystarczającym, do uznania kosztó z tyt.
    > remontu. Ale mówimy o sytuacji, w któej nie pojawił się ŻADEN przychód,

    Ano o tym :)

    > czyli
    > nie ma z czego potrącić kosztów (obojętnie z jakiego profilu dz.g.
    > uzyskanych)

    Przyjąłem.
    Wyjaśnij mi więc, na czym polega "potrącenie" 10000 zł z 200 zł?

    [...]
    > W dochodówce zapisali tak samo, tylko inny jest sposób rozliczenia.

    Właśnie nie zapisali... w VAT jest wyraźnie, że prawo przysługuje
    w momencie wykonania "czynności opodatkowanej" - jest przychód, jest
    prawo, nie ma przychodu, nie ma prawa.

    > Nie można
    > uznać, że cos nie stanowi kup w momecie zakupu, więc nie ma prawa do
    > rozilczenia VAT - a w dochodówce można - np. zakup towaru

    Otóż pomijasz tę różnicę o której piszę - obrót w rozumieniu VAT daje
    prawo odliczania VAT i *taki jest warunek*.
    Dla dochodówki musiałoby warunkiem być "potrącenie" - ale jeśli
    rozumieć je *literalnie*, to w ogólnie nie istnieje możliwość wykazania
    straty!

    > Wrócmy do meritum - czy brak przychodu w danym roku podatkowym może stanowić
    > o braku uznania poniesionych wydatków za koszt podatkowy, a nie uznanwania
    > bądź nie poniesionych kosztów na cos, co nie przyniosło spodziewanych
    > efektów.

    ???
    Ale to jest podstawa.
    Skoro "nietrafiony wydatek" *jest* KUP, to jest.

    > no bo w związku z brakiem przychodów nie stanowi to kup ;D

    Przecież sama uznajesz, że warunkiem zaliczenia do KUP nie jest
    uzyskanie przychodu, a jedynie "uzasadnione domniemanie" że
    przychód będzie :)

    > moge Ci obiecać, że jak tylko cna coś natrafię, to wkleję

    :)

    > niezupełnie tak - raczej staram się myśleć tak, żeby to, co wydano, stało się
    > kup, nie poszło bay

    Hm...

    pzdr, Gotfryd