    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Korekta VAT
    Date: Wed, 13 Dec 2006 22:27:36 +0100

    On Wed, 13 Dec 2006, Budzik wrote:

    > pytam, poniewaz korygowane sa miesiace np. z 2005 roku a to wiaze sie z
    > korektami deklaracji VAT, PIT za cały rok 2005 - horror.

    Hm... a ten rok to skąd?
    Teza1: VAT rozlicza się miesięcznie. Korygować "dużo" musiałby tylko
    ktoś, kto przenosił VAT naliczony przez kilka miesięcy (czyli jednocześnie
    nie miał od czego odliczyć i nie występował o zwrot).
    Chyba niewielu takich :)
    Teza2: z podatkiem PIT może być gorzej, niemniej z czego wynika
    obowiązek ujęcia kosztu w m-cu poniesienia, a ściślej - korekty
    tegoż kosztu?

    > umowy miedzy sklepem a klientami? Czy miedzy sklepem a hurtownikiem?

    Sklepem a hurtownikiem.
    IMO dla sposobu księgowania może być istotny zapis określający
    sposób podawania cen - "netto plus VAT" czy cen tak "po prostu".
    Z przepisów ustawy o cenach oraz o VAT wynika iż domyślnie ceny
    określa się brutto.
    Z tego wniosek, ze w ramach korekty ceny nie powinny się zmienić
    i nawet nie widać żeby sklep mógł domagać się odszkodowania
    *jakby* musiał dopłacić. Na cenę brutto zgodził się sam :)

    > Tu i tu zadnych umów nie ma.
    > Zreszta trudno zeby z klientem w sklepie podpisywac
    > jakas umowe...

    Nie to miałem na myśli :) ale zgoda - było mało ściśle.

    Żeby jasność była: mamy model hurtownik sprzedaje za 1000 zł + VAT,
    akurat wychodzi 1070 zł (7%).
    Jeśli na korekcie będzie 877,05zł +22% VAT (1070 zł brutto) to
    IMO nie ma czego (ani jak) się przyczepić.
    Jeśliby na korekcie było 1220 zł to co innego - można by rozważać
    żądanie odszkodowania 150 zł (od hurtownika).
    Temu że na f-rze dla klienta sklep napisał 1200 zł+84 zł VAT
    jest jak na mój gust już sam sobie winien - bo to sklep powinien
    wpisać prawidłową stawkę.
    Wychodzi mi że sprzedaż dla klienta z 1284 j.w. powinna byc poprawiona
    na 1052,46 zł + 22% VAT.
    Pasuje?
    Podkreślam to co piszę wyliczeniami, żeby jakiś czytelnik nie dośpiewał
    sobie jakobym sugerował że należy *tylko* zwiększyć VAT - IMO brak
    podstaw, nalezy zmniejszyć jednocześnie kwotę netto.
    Oczywiście: "zależnie od umowy", moje wnioski dotyczą jej (umowy) braku
    i przyjmowaniu regulacji ustawowych!

    pzdr, Gotfryd