eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiKoniec zwolnienia w pdop dla spółdzielni, wspólnot... ? › Re: Koniec zwolnienia w pdop dla spółdzielni, wspólnot... ?
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Mon, 24 Jun 2013 21:26:00 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Koniec zwolnienia w pdop dla spółdzielni, wspólnot... ?

    On Mon, 24 Jun 2013, my way wrote:

    > projektodawcy uważają, że brak tej definicji (i związane z tym rozbieżności w
    > orzecznictwie)
    > jest wystarczającym powodem do uchylenia przepisu, o którym rozmawiamy.

    Jasne, przyjąłem.
    W niczym nie zmienia to mojego stanowiska, że jest to "niesprawiedliwe
    zwolnienie".
    Niesprawiedliwe dla tych, którzy nie mają lokali "wspólnotowych"
    na wynajem.

    > ja natomiast uważam, że wystarczy wprowadzić precyzyjną definicję, by
    > utrzymać zwolnienie.

    Ale ja nie widzę podstaw do korzystniejszego traktowania kogoś,
    kto wynajmuje lokal "wspólnotowy", od kogoś kto wynajmuje lokal
    "odrębnie posiadany".
    A rzeczone zwolnienie wprost do tego prowadzi!
    Dyskryminuje właścicieli, którym nie zostały w ręku "wspólnotowe"
    lokale (niewydzielone).

    > jeśli art.17 ust.1 pkt 44 zniknie, to jak z rozbrajającą szczerością
    > przyznają twórcy projektu:
    > " wszystkie dochody spółdzielni mieszkaniowych oraz podmiotów wskazanych
    > expressis verbis w ww. przepisie, będą podlegały opodatkowaniu na tych samych
    > zasadach.

    No i dobrze piszą.
    Oczywiście, jak chodzi o moje stanowisko, to nie mam nic przeciw
    przepisowi który brzmiałby tak:
    "zwalnia się z podatku dochodowego każdy dochód, który do wysokości
    kosztów utrzymania budynku i lokalu przypada na podatnika i został
    przez niego w tym celu poniesiony".

    Ale ZWOLNIENIE wynajmujących "wspólnotowo" (głównie sp-ni)
    przy NIEZWOLNIENIU pozostałych wynajmujących oraz zarobkujących
    innym sposobem (niż wynajem wspólnotowej części) jest po
    prostu nieporozumieniem.

    > Zaraz.
    > Przecież *cała* awantura o to, że chcą opodatkować!
    > Coś źle zrozumiałem?
    > -----------------------------
    > rozumiem, że mówisz o sytuacji, gdy wspólnota ma swoje własne lokale
    > mieszkalne,
    > za które najemcy płacą wspólnocie?

    No tak.
    A jakie inne ŹRÓDŁA DOCHODU może mieć jeszcze wspólnota?

    Popatrzmy na to tak: jeśli pieniądze wspólnoty służą temu
    czemu mają służyć, znaczy UTRZYMANIU BUDYNKÓW, to przecież
    podatku nie będzie.
    Zakładam optymistycznie iż mechanizm funduszu remontowego
    daje się "zgrać" z mechanizmem amortyzacji po stronie
    kosztów i podobnie dla ewentualnych (acz nie kojarzę)
    innych długoterminowych wydatków.

    Jeśli wiec we wspólnocie pojawia się nadwyżka przychodów
    nad kosztami, a tylko ta nadwyżka jest opodatkowana, to
    znaczy ni mniej ni więcej, że wspólnicy (współwłaściciele
    we wspólnocie) zarabiają na czymś.

    > przyznaję, nie pomyślałam o takiej sytuacji
    > trzeba by się wgryźć w temat, a nie mam teraz na to czasu.
    > wiem jedno - "zniknięcie" tego zwolnienia sprawi, że te wspólnoty, które
    > ciułają powoli
    > grosz do grosza, by uzbierać na jakiś większy remont, teraz dostaną obuchem
    > w łeb.
    > i gdzie tu sprawiedliwość ? ;)

    A gdzie sprawiedliwość dla wspólnot które nie mają "dochodów
    wspólnotowych" i cała kwotę muszą zebrać ze składek współwłaścicieli?
    (jakkolwiek by owe "składki" zaklasyfikować i nazwać - będą one
    pochodziły z OPODATKOWANYCH uprzednio dochodów współwłaścicieli).
    "Zwolnienie dla wszystkich!" :D

    pzdr, Gotfryd