eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiKoniec zwolnienia w pdop dla spółdzielni, wspólnot... ? › Re: Koniec zwolnienia w pdop dla spółdzielni, wspólnot... ?
  • Data: 2013-06-26 09:06:16
    Temat: Re: Koniec zwolnienia w pdop dla spółdzielni, wspólnot... ?
    Od: "my way" <nic@z_tego.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" napisał w wiadomości grup
    .

    On Tue, 25 Jun 2013, my way wrote:

    > hmmm....
    > zastanawiam się cały czas nad tym, czy wynajem przez wspólnotę lokali
    > (nieważne czy mieszkalnych czy też o innym charakterze) nie jest wyłączony
    > spod tego zwolnienia. imho wspólnota w takich przypadkach prowadzi po
    > prostu DG.
    > i podatek się należy :)

    Trudna sprawa, bo PDoOP rzadko przeglądam, dla OF jest to zdecydowanie
    "inny rodzaj przychodu" (odrębny od DG).
    Cały myk zresztą sprowadza się do uwspólnienia kosztów owego
    "prowadzenia DG" oraz "użytkowania lokali na potrzeby własne".
    Ale nie wykluczam że może tak być - że nie wolno kosztów
    liczyć "łącznie dla budynku", ale tylko w stosownym ułamku
    (przypadającym na zarabiający lokal), zapłacić podatek
    i dopiero z reszty dorzucać do "kosztów ogólnych".
    Ktoś wie na pewno jak to działa?
    :)
    ------------------------------
    Art.15 ust.2 pdop:
    Jeżeli podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których
    dochód podlega opodatkowaniu, oraz koszty związane z przychodami z innych
    źródeł, a nie jest możliwe ustalenie kosztów uzyskania przypadających na
    poszczególne źródła, koszty te ustala się w takim stosunku, w jakim
    pozostają przychody z tych źródeł w ogólnej kwocie przychodów.
    ---------------------------

    > No tak.
    > A jakie inne ŹRÓDŁA DOCHODU może mieć jeszcze wspólnota?
    > -------------------------
    > z najmu powierzchni pod reklamę, pomieszczeń użytkowych...
    > -----------------------------

    No i tyle.
    Wracamy do p. wyjścia :) - mamy dwie wspólnoty, jedną w której
    wynajmuje takie "powierzchnie" sama wspólnota, druga, w której
    owego wynajmu dokonują współwłaściciele lokali; ci drudzy
    z każdego dochodu muszą *najpierw* zapłacić podatek, dopiero
    z tego co im zostanie mogą "dorzucać do kosztów".
    -----------------------------

    nie ma znaczenia czy wynajmuje wspólnota czy osoba fizyczna
    taki dochód podlega opodatkowaniu
    --------------------------
    [...]
    > imho - nie wszystkie przychody wspólnoty przeznaczone na cel, o którym
    > piszesz, korzystają ze zwolnienia

    Ale pułapka jest w innym miejscu: we wrzuceniu w rozliczenie
    dochodów wspólnoty jako *całości*, przy jednoczesnym wrzuceniu
    do kosztów *całości* wydatków związanych z tymi przychodami.
    -------------------------
    już wiesz, że tak nie jest
    ------------------------

    > dobrze, że ja - będąc właścicielką domu jednorodzinnego - nie muszę
    > opodatkowywać moich dochodów z umowy o pracę przeznaczonych na remont
    > dachu :)

    Właśnie już MASZ je opodatkowane!
    ----------------------
    a wpłaty członków wspólnoty nie są opodatkowane?
    no chyba, że uważasz, że te wpłaty powinny być ponownie opodatkowane, tym
    razem jako dochód wspólnoty
    zwolnienie, o którym rozmawiamy, miało imho na celu zrównanie praw moich i
    członków wspólnoty

    A teraz stawiasz na dachu reklamę...
    ja opodatkuję i wspólnota też opodatkuje :)

    pozdr,
    m.w.