  • Data: 2003-02-15 18:20:01
    Temat: Re: KPiR - kasa a memoriał
    Od: "ppinq" <p...@h...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Sprzeciw. "Ujęcie w koszt" a "wpisanie do KPiR" to mogą
    > być 2 różne sprawy. Załóżmy że jesteś nieVATowcem: jak
    > rozwikłasz nakaz z rozp. ds. KPiR:
    > +++
    > § 17. 1. Zakup materiałów podstawowych oraz towarów handlowych musi być
    > wpisany do księgi, z zastrzeżeniem § 30, niezwłocznie po ich otrzymaniu,
    > najpóźniej przed przekazaniem do magazynu, przerobu lub sprzedaży.
    > ---

    No nie wiem... wygląda na to, że dla towarów handlowych kasę
    należy sobie odpuścic.
    Gdybym jednak miał trochę pofantazjować, to zaproponowałbym
    wpisanie najpierw do kol.16 z odpowiednią uwagą, a po zapłacie
    przeniesienie do kol.10

    > Ja tam nie wiem, ale na dziś, jakby mi kto kazał kasę
    > zastosować - to uznałbym że wyciąg z listą przelewów
    > też jest dobry. Mylę się - czy ujdzie jako "dowód zapłaty" ?

    Dla mnie brzmi całkiem logicznie :)

    > Gwoli ścisłości - to uchylając się sumiennie :) od podejrzewanego
    > zamiaru (twojego) jeśli chodzi o kasę, stwierdzę że opis "memoriału"
    > mi się nie podoba: koszt ujmujesz "w okresie którego dotyczy",
    > z zastrzeżeniem "chyba że się nie da" ! :)
    > Ponieważ sam problemu "zapasów materiałów niehandlowych" raczej
    > nie mam to nie wnikałem za bardzo - ale może ktoś skomentuje:
    > kupujesz materiały które będą zuzyte w ramach umowy już podpisanej,
    > ale dopiero planowanej do zrobienia za kwartał. Kiedy to
    > ma być koszt ?

    Właśnie dlatego "memoriał" zupełnie mi się nie podoba, bo
    w praktyce może rodzić mnóstwo niepotrzebnych wątpliwości
    odnośnie ustalania "okresu którego dotyczy", a pewnie i spory
    z urzędnikami w razie kontroli.
    Poza tym coś mi to pachnie jakimiś rozliczeniami miedzyokresowymi
    z wykorzystaniem kol.16 - to po lekturze objaśnień do książki,
    pkt 17: "w kolumnie tej można również zapisywać wydatki odnoszące
    się do przychodów miesiąca lub roku następnego (lat nast.)".
    Inna sprawa, że na razie nie mam pojęcia jak technicznie (jakim
    dokumentem) mozna w latach następnych z tej kol.16 cokolwiek
    "wyciągnąć".

    W porównaniu z tym wszystkim "kasa" jest chyba znacznie
    bardziej przejrzysta, tylko brak mi dla niej jednoznacznej
    podstawy prawnej, bo to co można wnioskować z art.22 ust.4 jest
    chyba trochę naciągane. Gdyby tam chociaż była mowa
    o "okresie rozliczeniowym" zamiast "roku podatkowego"...

    Pozdrawiam
    PinQ
    archiwum i przeszukiwanie newsów
    http://www.polnews.pl