eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiKPiR bez VATu, PayPal, kursy, prowizje, i import uslug. Wszystko razem! › Re: KPiR bez VATu, PayPal, kursy, prowizje, i import uslug. Wszystko razem!
    From: tomek <t...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: KPiR bez VATu, PayPal, kursy, prowizje, i import uslug. Wszystko razem!
    Date: Sat, 10 Sep 2011 19:32:21 +0200

    On 10.09.2011 18:56, Stephen ÓM wrote:

    > Mam NIP-EU i do tej pory poradziłem się z importem usługi (np. google
    > adwords, którego faktury są w PLN, więc prościej jest): Fatkura w kol.
    > 13 (np. na reklamy), VAT-9M (nie będąc vatowcem), zapłacę te 23% US-
    > owi, koszt tego VATu na dowodzie wewnętrznym zaksięgowanym w kol. 13
    > (bo jeszcze raz, nie jestem vatowcem, i VAT jest dla mnie kosztem
    > osiągnięcia przychodów). Dobrze, to proste..... albo co najmniej już
    > mi znane.

    Wygląda OK (z dokładnością do tego dowodu wewętrznego - ale że kontrole
    się nie czepiają to nie ma co się wgłębiać w temat), przy czym na
    zagadnieniu "nieVATowiec + NIP-EU" się nie znam więc zakładam że masz to
    sprawdzone. Chociaż chyba akurat do importu usług nie ma to znaczenia.

    > Też rozumiem co mam robić jak zagraniczny klient zapłaci mi przelewem
    > na polskim koncie w PLN. Rachunek jest w EUR (albo USD albo
    > cokolwiek), i też z kwotą przewalutowaną na PLN według średniego
    > kursu NBP poprzedniego dnia, i jak środki pojawią się w PLN na koncie,
    > jeszcze raz DW z "różnicą kursowym do racunku XX" w kol. 8 (w razie
    > dodatniej różnicy) albo 13 (ujemniej), udokumentowany potwierdzeniem
    > banku.

    Zgadza się, przy czym j.w. ten dowód wewnętrzny to raczej wyrób polskiej
    myśli technicznej niż przepisów - w tym przypadku dowodem księgowym jest
    ów wyciąg bankowy.

    > Z PayPal głównie jest podobne do tych sytuacji, ale trochę bardziej
    > zawiłe. 2 problemy: 1. Waluta. 2. Prowizja. Sedna sprawy jest to, że
    > PayPal nie wystawia faktur albo żadnych papierków, więc jak
    > udokumentować walutę i prowizję?

    Wydrukiem - tak jak z każdego innego banku.

    > Powiedzmy, że wystawię rachunek na klienta. Kwota 40 EUR. Na rachunek
    > kwota w PLN (według wczorajszego kursu NBP = powiedzmy 4,3193) jest
    > 172 PLN. Płaca mi przez PayPal. Na stronie "Szczegóły transakcji", mam
    > coś takiego:
    >
    > Płatność otrzymana (unikatowy numer identyfikacyjny transakcji:
    > XXXXXXXX)
    > Brutto: EURO 40,00 EUR
    > Opłata: -EURO 1,91 EUR
    > Netto: EURO 38,09 EUR

    I to drukujesz, może być dwa razy dla jasności. Jeden wydruk dokumentuje
    różnice kursowe na tych 40EUR, drugi - prowizję 1,91EUR.

    > Operacje przewalutowania:
    > saldo EUR obciążone: -38,09 EUR
    > saldo PLN uznane: 159,59 PLN

    I to też drukujesz- masz tu trzecia operację - różnice kursowe od
    środków własnych.

    > wiec kurs faktyczny = 4,1898.

    A to akurat nie ma znaczenia bo różnice kursowe liczysz tu jako 159,59 -
    38,09 * kurs_poprzedni.

    > PROBLEMY:
    >
    > (1) WALUTA. Gdzyby to byłoby zwykły bank, wydrukowałbym stronę
    > "szczegóły transakcji", zszyłbym do DW tłumaczając że to różnica
    > kursowa do fatkury, o wysokości 172 - 159,59 = 12,41, zaksięgowałbym w
    > tym przypadku (bo różnica ujemna) w kol. 13.
    >
    > Mogę robić to samo wydrukując stronę "szczegóły transakcji" PayPal'a?

    IMHO tak - sam tak robię, z błogosławieństwem doradcy podatkowego.

    > Musi być sposób na to, bo mam (moim zdaniem) obowiązek udokumentować
    > różnice kursowy.

    Dowodem księgowym jest dokument bankowy - tutaj wydruk z PayPal.

    > (ludzie w moim kraju nie wierzyliby, że trzeba robić
    > takich rzeczy kiedy chodzi o parę groszy, ale już przyzwyczaiłem się
    > do polskiej rzeczywistości :-)

    Kraj dla zaawansowanych ;-)

    > (2) PROWIZJA. Mogę też skorzystać z strony 'Szczegóły transakcji',
    > żeby udokumentować prowizję? Np. jeśli gromadzę wszystkich takich
    > wydruków przez m-c i dodać do nic DW z obliczniem całą wartością tych
    > prowizji?

    J.w. - DW są niepotrzebne do niczego, a trzymając się ściśle
    rozporządzenia do KPiR wystawiasz je nieprawidłowe (co jednak nie ma
    znaczenia w praktyce).

    > Jasne, że mogę po prostu zapomieć o prowizjiach i poryć koszt sam.
    > Ale.... to jest import usług, nie? Więc może muszę postępować w sposób
    > podobny do tego w.w. z google adwords? Ale może nie będzie VAT, bo to
    > jest usługa finansowa, więc zwolniona, nie?

    Tak, IMHO ta prowizja to usługa finansowa zwolniona z VAT - ale na
    fakturze wewnętrznej musisz ją wykazać (sztuka dla sztuki no ale cóż).

    > Czy mam wypełnić DW na
    > 0,00 zł :) albo inaczej udokumentować ten zupełnie próżny dla US
    > import usług?

    Rozumiem że chodzi Ci o wrzucenie w koszty VATu od prowizji? Skoro ten
    VAT wynosi 0,00zł, to nie ma czego wrzucać w koszty i koniec problemu.

    > Na tym punkcie raczej tracę wątek. Możliwości pomnażają się i nie mam
    > pojęcia jak ucieć z labiryntu. Ratunku!

    Może wyjazd z tego bagienka ;) ?

    Tomek