  • Data: 2006-06-09 15:30:57
    Temat: Re: [KPiR/VAT] Serwer (usluga) w USA
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 9 Jun 2006, cef wrote:

    > Użytkownik "mirek" <m...@n...w.pl> napisał
    [...]
    > Zapyataj go o paragraf, bo tak z głowy to ja też
    > zawsze moge powiedzieć, ale jak przychodzi do pytań,
    > to się robi pusto.
    > W ustawie w art 2 pkt 9) jest zdefiniowany import usług,
    > ale jakoś w art 5 nie widzę, żeby podlegał opodatkowaniu.

    A bo to jest sprytnie zamaskowane w innym miejscu.
    Dla potrzeby VAT każda usługa ma zdefiniowane "miejsce świadczenia",
    i nic to że jak osoba A z kraju X wyświadczy osobie B (w .pl)
    taką samą usługę jak osoba C z kraju osobie D - to dla VAT
    miejsce świadczenia może byc RÓZNE w zależności od statusu
    podatkowego osób ABCD - cywilistom pewnie włos się jeży
    i zęby wylatują od takiego stwierdzenia... ;)

    Ale skutkiem TAKIEGO postawienia sprawy jest pułapka zawarta
    w konieczności uważnego przeczytania tego zapisu:
    +++
    Art. 5. 1. Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej
    "podatkiem", podlegają:
    1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług
    na terytorium kraju;
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ---

    Import usług ma miejsce jeśli zagraniczny świadczeniodawca uslugę
    spełnia NA TERENIE KRAJU.
    I nic to ze w .pl nigdy go nie było nawet w niematerialnej postaci:
    jak ustawa o VAT uważa że klepiąc w klawiaturę w USA "świadczy w Polsce"
    to świadczy w Polsce.
    I ktoś za to zapłaci :>

    > Podobnie z faktem wystawiania faktur wewnętrznych.
    > Niby fakt wystawiania wynika z art 106.7
    > ale jak się bliżej przyjrzeć, to w przypadkach z art 7.2 i 8.2
    > oraz WNT są to wyraźnie w ustawie zapisane przypadki
    > czynności opodatkowanych.

    No co, a świadczenie usług na terenie kraju NIE JEST wyraźnie
    zapisane w ustawie?? ;)

    :)

    > Dlatego pytam: gdzie w naszej ustawie jest zapis,
    > że ja jako nabywca usług od podmiotu zagranicznego
    > jestem zobowiązany do rozliczenia podatku?
    > Nie chodzi o to co można wg ustawy ustalić, że miejscem
    > wykonania/opodatkowania usługi
    > jest ten czy inny kraj, ale o tym kto ma opodatkować.

    ...to posłałem kilkadziesiąt(?) sekund temu innym postem :)

    > To wzbudza raczej moją nieufność :-)

    Nie powiem, całkiem słusznie ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd