    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Już wyciągają łapska po kasę ...
    Date: Thu, 26 Feb 2009 15:24:13 +0100

    On Wed, 25 Feb 2009, Herald wrote:

    > http://e-podatki.dashofer.pl/?sect=art&id=9941&wa=N-
    P0909&sid=1181795545&adr_no=E097809&adr_em=304438

    Oopodatkowanie "przychodu" z obrotu walutą zawsze wzbudzało moje
    wątpliwości.
    Dlaczego "przychodu"?
    A bo jeśli (upraszczając) teraz 1$ = 4zł, a poprzednio 1$ = 2 zł, to
    SZKODA WYRZĄDZONA PRZEZ PAŃSTWO (w postaci dewaluacji waluty, za którą
    to państwo gwarantuje - taki mały przedsiębiorca pojechałby na
    niewywiązaniu się z gwarancji przed wszelkimi Rzecznikami Wszystkiego
    jak na łyżwach!) może być podstawą określenia że ktoś ZYSKAŁ?

    Bo tak prawdę mówiąc, to dolar stracił - wskutek podważenia
    wiarygodności, kto chce może sobie przeliczyć na złoto albo
    ropę ;) (oczywiście też naciągam, a co mi tam, nie wolno?)
    a złoty jedynie stracił BARDZIEJ.
    I teraz ktoś kto miał 10 000 zł ma 20 000 zł
    I ile mamy przyjąć do opodatkowania? 10 000 zł?
    Zupełnie nie uwzględniając tego, że 10 000 "początkowych złotówek"
    jest warte mniej - i ta strata wartości, SKORO OPODATKOWUJEMY
    OPERACJE WALUTOWE, powinna być kosztem uzyskania :>
    A dlaczego nie 5000$$? (co daje ZERO zarobku, jakby kto nie
    zauważył).
    Albo np. nie w obiektywach fotograficznych (sprzęt elektroniczny
    się nie nadaje, bo też wykazuje sporą inflację, sprzęt mechniczny
    już lepiej).

    No ale cóż - państwo postanowiło, że jak masz więcej złotówek
    to znaczy że zarobiłeś. Nawet jak straciłeś :>

    > Ciekawe jak by to się miało odbyć że p. Kowalski wpisuje do PITa zysk ze
    > sprzedaży waluty :)))
    > Kantory by musiały prowadzić ewidencje sprzedaży/zakupu waluty, sprawdzać
    > nr NIP od swoich klientów.

    Ale tu mieszasz opodatkowanie z mechanizmami kontroli.

    > A gdzie by w PIT wpisać ...stratę z obrotu walutą?

    Sekcja D, pozycja 127
    Gdzie problem? ;)

    pzdr, Gotfryd