eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiJakie koszty uzyskania od umowy o dzieło na napisanie programu ? › Re: Jakie koszty uzyskania od umowy o dzieło na napisanie programu ?
  • Data: 2006-07-14 22:18:21
    Temat: Re: Jakie koszty uzyskania od umowy o dzieło na napisanie programu ?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Thu, 13 Jul 2006, t wrote:

    > Opracowanie urządzenia to 20%, bo to zwykła umowa o dzieło.

    Kiedy akurat ja też bym miał wątpliwości.
    Projekt to projekt - działalność autorska i już!
    Co innego *wykonanie* - a przy oprogramowaniu np. prace wdrożeniowe.
    Kilka razy pisałem że nie wiem czemu przyjęło się (i najwyraźniej USy się
    nie czepiają, co dziwne) że przy pracach typu "proszę o program" do 50%
    KUP kwalifikuje się CAŁOŚĆ.
    Moim zdaniem z przepisów wynika że się NIE kwalifikuje - bo jak ktoś
    robi wdrożenie oprogramowania (choćby przez siebie napisanego) to jest
    to już zwyczajna czynność inżynierska, żadna różnica czy instaluje
    u klienta Microsoftowego WORDa czy własny program. IMO 20% KUP.
    Czyli (IMO) za *zaprojektowanie* oraz *napisanie* programu jak
    najbardziej 50% KUP, ale za jego *wdrożenie* już tylko 20%!

    Zaś *projekt urządzenia* to jednak "autorskie" - dlaczego uważasz
    ze nie?? Oczywiście wykonanie na podstawie projektu to już
    "normalne dzieło".

    > Z tantiemami to nie wiem - opłata za licencję 50% by była,
    > ale to jest gdy opłata jest z góry, z dołu to nie wiem bo wtedy udzielasz
    > raz licencji na możliwość sprzedaży przez nabywcę a potem kasujesz już chyba
    > raczej za zlecenie(dajesz licencję z możliwościa osprzedaży i zlecasz tą
    > odsprzedaż).
    > Więc by było 20%. Ale przyznam że się zamotałem.

    IMHO masz rację ale IMO mimo tego jest... 50% :)
    Dlaczego tak uważam? - ano dlatego, że owo zlecenie nie przestaje być
    "dochodem z praw majatkowych".
    Sam nie podważasz faktu że program jest wykonywany jako dzieło - na
    zamówienie, a MIMO tego może być traktowany jako przychód "z praw"
    (a nie umów wykonywanych osoboście) z 50% KUP, to dlaczego przy zleceniu
    j.w. miałoby być inaczej?

    > W UPDoF 50% dopuszcza się tylko w przypadku przeniesienia praw majątkowych
    > autorskich

    Możesz zacytować? Mi się takie stanowisko nie widzi.

    IMO *wszelki* dochód z praw majątkowych łapie się pod art.10.1.7 - tam
    jest "w tym odpłatne zbycie praw majatkowych innych niż", owo "zbycie"
    ma na celu wyłączenie nieruchomości i pochodnych (jako oddzielnego
    źródła) ale późniejsze "w tym" ma IMO na celu zniwelowanie efektu
    zawężenia "dochodu z praw" do "zbycia praw"!
    Jak to prawnicy mawiają - pozostawienie otwartej listy przychodów.
    Skoro "w tym" - to NIE TYLKO przychody ze zbycia prawa, ale WSZELKIE
    przychody z praw majątkowych (jak na początku zdania) pozostają zaliczone
    do 10.1.7 - IMO licencje oraz tantiemy też!
    Kto przeciw i dlaczego?

    > więc tantiem chyba się pod to nie podciągnie IMHO.

    No to zgłaszam się z poglądem dyskusyjnym :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)