eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiJakie koszty uzyskania od umowy o dzieło na napisanie programu ?Re: Jakie koszty uzyskania od umowy o dzieło na napisanie programu ?
  • Data: 2006-07-15 17:36:33
    Temat: Re: Jakie koszty uzyskania od umowy o dzieło na napisanie programu ?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Sat, 15 Jul 2006, Harry wrote:

    > chodzilo mi o to ze kup 50% jest o wiele za wysoki i wystarczyl by 20% takie
    > moje zdanie, no bo czemu mieli by miec wieksze korzysci niz inni

    Harry, ja się zgadzam i nie zgadzam (wzorem jednego z prezydentów :)) co
    już wyjaśniałem obok: IMO przypadki kiedy 50 KUP *nie* pokryją wydatków
    które służyły w celu zarobkowym są możliwe - i w pelni popieram:

    > najlepiej bylo by rozliczac to na zasadzie dokumentowania
    > fakturami faktycznie poniesionych kosztów do US..

    ...pod warunkiem dopuszczenia jakąś metodą do zaliczenia w koszty
    WSZYSTKICH wydatków związanych z tym na czym zarabiają.
    Bo zgadzam się że owo prawo (do 50% KUP) bardzo często jest
    bazzasadne - w sensie "sprawiedliwości społecznej" a nie przepisu
    rzecz jasna.
    Twoją uwagę o "potrzebie nowego komputera" odebrałem właśnie jako
    przytyk pod tym kątem :) - że niby jest aż 50 KUP pod *pozorem*
    potrzeby takiego zakupu.

    Oczywiście rozumiem argumenty obrońców 50% KUP - że papierkologia, że
    przyjęcie zasady zaliczania ST amortyzacją powoduje że sprzedaż
    tegoż kompa będzie przychodem (!) - ale dlaczego nie, inaczej rzeczywiście
    mogłoby być jak zgryźliwie sugerowałeś :)

    Krótko mówiąc: dla mnie jest oczywiste że BARDZO CZĘSTO 50% KUP jest
    nieuzasadniony jako ryczałt (bez "papierków"). Zgoda.

    Ale brak prawa do zaliczenia wydatków rzeczowych o trwałym charakterze
    JAKOŚ w koszty jest *również* niesprawiedliwy - dla uzyskujących dochody
    z umów osobistych.
    Skasowane kilka lat temu prawo do odliczania wydatków "komputerowych"
    oraz 50% KUP były namiastkami tego co IMO być powinno: zarabiasz na
    swoim "osobistym" sprzęcie (fotoaparat, komputer, a i "kilometrówka"
    z samochodu by się łapała) to powinieneś mieć prawo zaliczenia
    STOPNIOWO wydatku na ten sprzęt w koszty.
    Być może "normalna amortyzacja" byłaby przesadą - ale danie wyboru
    "albo 20% ryczałtu, albo wszystkie udokumentowane wydatki i do
    50% tego co zostało z również udokumentowanych wydatków trwałych"
    IMHO byłoby na miejscu.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)