    From: "thomasson op pl" <t...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Jaki VAT za projekt (graficzny)???
    Date: Mon, 28 Jul 2003 23:57:38 +0200

    http://groups.google.com/groups?hl=pl&lr=&ie=UTF-8&i
    nlang=pl&th=4b7a0effacf5
    > a0a3&rnum=24
    > >

    > toć właśnie to podałem do przejżenia pod kątem rzeczowej odpowiedzi na
    moje
    > pytanie...
    > a tu sie mnie odsyła tam skąd przyszedłem :)
    >
    > może ktoś jeszcze spróbuje?
    >
    > K.

    Tak jak to opisano w kilku postach, do których prowadzi link, opodatkowane
    VATem jest przeniesienie praw autorskich w odniesieniu do PROGRAMU
    komputerowego. Również przeniesienie praw w rozumieniu przepisów prawa
    własności przemysłowej jest opodatkowane VATem. Projekt graficzny jest
    wizualizacją (kolory,elementy,rozmieszczenie), w żadnym razie nie jest
    programem, choć przy użyciu technik cyfrowych może zostać wizualizowany.
    Jako taki (przy założeniu, że nie podpada pod prawo przemysłowe) nie podlega
    VAT. Wg pani z US w takim przypadku nie wystawia się Faktury VAT, a rachunek
    (UWAGA: w różnych USach każą VATowcom wystawiać faktury również na to, co
    VAT nie podlega - stawka "nie podlega").

    Zgodnie z tym, co wyżej, za stronę internetową wystawiam fakturę i rachunek.
    Faktura jest zazwyczaj na "wykonanie witryny internetowej" i podlega VAT
    22%. Rachunek jest na "przekazanie autorskich praw majątkowych do projektu
    graficznego witryny internetowej".

    Nie polecam opodatkowywać przeniesienia autorskich praw majątkowych do
    projektu graficznego VATem "na wszelki wypadek". Kontrola Skarbowa może
    zakwestionować odliczenie od tak wytworzonego VAT należnego. Ponadto
    kontrahentowi zakwestionuje VAT naliczony z wystawionej przez nas faktury.

    To, że "moje" prawa autorskie nie podlegają VAT wiem od księgowej, prawnika
    i doradcy podatkowego.

    Thomasson