eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiJaka stawke VAT byscie zastosowali i czy nie ma tu jakis kruczkow? › Re: Jaka stawke VAT byscie zastosowali i czy nie ma tu jakis kruczkow?
  • Data: 2007-06-20 18:29:25
    Temat: Re: Jaka stawke VAT byscie zastosowali i czy nie ma tu jakis kruczkow?
    Od: s...@w...pl szukaj wiadomości tego autora

    > 1. z braku "w asnego wk adu w organizacj " uzna bym za umow
    > realizowan osobi cie. Nie spe nia warunku "prowadzona we
    > w asnym imieniu", art. 5a..6 ustawy (oPDoOF) (".." nie oznacza
    > tu "od do", lecz "punkty z pomini ciem ust pów" bo ten art. nie
    > ma ust pów a ma pkty).
    > Nie teoretyzuj - na wszelki wypadek skre li em z zakresu DG
    > wiadczenie szkole :>

    zapewne masz na mysli dwie kwestie:

    art 5a pkt 6:
    "prowadzon we w asnym imieniu bez wzgl du na jej rezultat, w sposób
    zorganizowany i ci g y, z której uzyskane przychody nie s zaliczane
    do innych przychodów ze róde wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1,"

    Tylko tu pojawia sie pytanie, co znaczy "we wlasnym imieniu". Jest
    mnostwo zajec typu chocby agent ubezpieczeniowy, czy podwykonawca na
    budowie, w przypadku ktorych ludzie prowadza dzialalnosc
    ubezpieczeniowa, ale dzialaja niejako w imieniu firmy zlecajacej im te
    uslugi. Jak pojdziesz do agenta ubezpieczeniowego, to nie podpisujesz
    z nim umowy, tylko dostajesz polise firmy, dla ktorej on pracuje.
    Jesli by przyjac, ze uslugi tego typu nie sa dzialalnoscia
    gospodarcza, to mysle, ze jakies 50-60% osob prowadzacych DG musialoby
    szybko przechodzic na etat. A o niczym takim nie slyszalem.

    Art. 5b.
    "1. Za pozarolnicz dzia alno gospodarcz nie uznaje si czynno ci,
    je eli
    cznie spe nione s nast puj ce warunki:
    1) odpowiedzialno wobec osób trzecich za rezultat tych czynno ci
    oraz
    ich wykonywanie, z wy czeniem odpowiedzialno ci za pope nienie czynów
    niedozwolonych, ponosi zlecaj cy wykonanie tych czynno ci,
    2) s one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie
    wyznaczonych
    przez zlecaj cego te czynno ci,
    3) wykonuj cy te czynno ci nie ponosi ryzyka gospodarczego zwi zanego
    z prowadzon dzia alno ci ."

    Sensu punktu 1 zupelnie nie widze. Nie wiem jak w praktyce mialoby
    wygladac jego stosowanie. Generalnie w przypadku DG swiadczonej
    bezposrednio na rzecz osob fizycznych, ciezko go analizowac, bo nie ma
    osob trzecich, natomiast w przypadku DG swiadczonej jako
    podwykonawstwo, ciezko mi sobie wyobrazic sytuacje, gdy podwykonawca
    odpowiada wobec klienta glownego wykonawcy uslugi.

    Punkt 2 - w przypadku uslug typu wykladowca szkolen informatycznych,
    rzeczywiscie odbywaja sie one w miejscu i czasie wyznaczonym przez
    zlecajacego (albo przynajmniej wspolnie z nim uzgodnionych), ale nie
    odbywaja sie pod kierownictwem zlecajacego. Owszem jakies tam
    wskazowki, co do szkolenia na pewno sa, ale moim zdaniem nie jest to
    wykonywanie uslugi pod kierownictwem. Tak wiec skoro mamy tutaj
    koniunkcje, warunek moim zdaniem nie jest spelniony.

    Punkt 3 - tutaj wiele zalezy od samej umowy. Jesli wykladowca dostaje
    co miesiac stala kwote na fakturze, to rzeczywiscie ciezko mowic o
    ryzyku gospodarczym. Ale jesli np. dostaje co miesiac jakas minimalna
    kwote gwarantowana (i w ramach tej kwoty np. zapewnia, ze przeprowadzi
    np. 24 godziny szkolen), a cala reszta jest placona od ilosci
    przeprowadzonych szkolen, to moim zdaniem to jest ryzyko gospodarcze.
    Nawet jesli zlecajacy, czesciowo zmniejsza to ryzyko, organizujac do
    pewnego stopnia pewne elementy (typu sale wykladowa), to i tak jesli
    nie ma klientow na szkolenia, ty jako wykladowca dostajesz grosze.

    Skoro punkty 2 i 3 bylyby nie spelnione, to moim zdaniem wykladowca
    pracujacy jako wykonawca moze spokojnie prowadzic DG.

    Najgorsze jest jednak to, ze punkty sa nie precyzyjne i pewnie sporo
    bedzie zalezec od konkretnego US. Jak ktos bedzie mial pecha, to moze
    miec problemy. Natomiast nie sadze, by US jakos mocno sie do tego
    czepialy, bo inaczej przynajmniej polowa osob prowadzacych DG zaczela
    by miec problemy i zrobila by sie awantura na cala Polske.

    Zreszta, nawet gdyby uznac, ze dana dzialalnosc nie byla w
    rzeczywistosci DG, to raczej wiekszy problem ma wtedy zlecajacy
    czynnosci, niz podwykonawca.

    Co innego z problemem jaka stawke VAT zastosowac.... Jak pomysle o
    konsekwencjach placenia VATu za kilka lat wstecz, plus odsetki karne,
    grzywny i nawet odpowiedzialnosc karna, to brrrr....

    > 2. O ile pami tam, z tym VATem jest jako tak e tylko "uprawnione
    > podomioty" api si na edukacj ; ale g owy nie dam, nie testowalem,
    > a wydaje mi si e o stosowaniu "zw" przez "zwyk ych szkol cych"
    > gdzie widzia em.

    Pewnie masz na mysli ustawe z dnia 7 wrze nia 1991 r. o systemie
    o wiaty. Szczerze mowiac nie przegladalem jej dokladnie i srednio mam
    na to ochote. Generalnie jednak pewnie taka dzialalnosc nie spelniala
    by warunkow tej ustawy. Jesli spelnia, to pewnie sprawa VAT jest
    czysta. Jesli zas nie spelnia, to wlasnie.... Oto jest pytanie. Jakies
    pomysly?! Moze ktos ma jakiegos znajomego, ktory pracuje jako
    wykladowca w ramach wlasnej DG i moglby go podpytac, jak on to
    rozwiazuje?

    > OT <rzep>: co to za wynalazek "trener"? Przy *szkoleniach*!
    > Mo e od angielskiego "trainer"? ;>
    > Ale nie, bo "trainer" to instruktor... :O <\rzep>

    ;))