    From: "BaLab" <b...@p...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Jak to jest z tym VATem???
    Date: Wed, 4 Jun 2003 17:31:51 +0200

    Użytkownik "Kris" <monsterg[nospam-to-usunac]@pertus.com.pl> napisał w
    wiadomości news:bbl1ai$nc0$1@absinth.dialog.net.pl...
    > Założyłem firmę która ma 300zł dochodu miesięcznie. Po odliczeniu
    > zdrowotnego niewiele zostaje. Usługi są dla szkoły wiec nie jestem
    vatowcem.
    > Teraz kolega założył firmę i jest vatowcem. Twierdzi że wszystko kupuje na
    > firmę (komputer, oprogramowanie) ma podobne dochody i US zwraca mu za
    > to co
    > kupił vat.(wczoraj założył wiec jeszcze nie sprawdził).

    US zwróci, ale... wcześniej zawezwie na kotrolę.

    > Rodzi się pytanie. Czy jeśli będzie miał dochody 200zł miesięcznie a
    będzie
    > wydawał 2000zł miesięcznie to na koniec roku okaże się że z tej firmy mam
    > 2400zł + około 4500zł z vatu?
    > Logiczne mi się wydaje ze jeżeli nie płaci vatu bo nie zarabia to mu
    więcej
    > nie oddają ale on twierdzi inaczej. Nie trzeba jakoś na koniec roku
    oddawać?

    Co oddawać? Ty VAT zapłaciłeś w momencie zakupu towaru (dostawca zabrał
    kwotę netto, a vat oddał do US), a od klienta odzyskałeś mniej. Więc różnicę
    zwraca US. Podatek VAT rozliczany jest w sposób ciągły i nic nie trzeba z
    koncem roku oddawać.

    > A teraz pytanie. Jeżeli ja stanę się vatowicem i kupie samochód na firmę.
    > z 30tys zwrócą mi te 5tys??

    Tak, jeśli to będzie ciężarówka (chociażby seicento z homologacją).

    > Może jakoś w leasing trzeba to wziąć?

    Nie trzeba.

    > Czy może jednak zostać nie vatowcem i
    > tylko odliczać koszty a auto na siebie kupić a nie firmę. Chciałbym auto
    > używane ale jak można tyle zyskać to na nowe bym się skusił? Proszę o
    > odpowiedz czy taki przekręć na prawdę może istnieć? (bo ja zaraz od całej
    > rodziny kupie samochodu :) czy paliwo tez tak można odliczać? ale chyba
    już
    > nie.

    Samochód musi być jednak ciężarowy, wówczas to nawet VAT od paliwa odliczasz
    :-). Jak samochód sprzedasz to musisz zapłącić też VAT.

    Oczywiście vat możesz odliczyć co do zasady tylko od tego co stanowi koszt
    uzyskania przychodu (a kosztem co do zasady jest to co służy osiągnięciu
    przychodu).

    Pozdrawiam,
    BaLab