  • Data: 2002-06-20 07:35:11
    Temat: Re: Honorarium autorskie a dzialalnosc gospodarcza
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Thu, 20 Jun 2002, WSm wrote:
    [...]
    >+ Opisany w artykule system podatkowy funkcjonuje od zawsze - nie
    >+ jest to zaden wymysl, czy interpretacja ostatnich czasow. Akurat
    >+ artysci - tworcy dziel, pracujacy na wlasny rachunek, pracuja
    >+ zgodnie z tymi zasadami. Wiecej, wykonywanie ich zawodu _nie jest
    >+ i nie moze byc_ zaliczane do DG.

    OK. Jak zuważyłeś - w artykule jest mowa o "zwykłych" działalnościach.

    ***********************************
    >+ wykonawcy na zasadach odpowiednich dla DG wraz z wszelkimi karami
    >+ z tym zwiazanymi.

    Zauważyłeś niuans ?
    "Odebraniem statusu" - i won do DG.
    [...]
    >+ klauzula: [...] i praca nie wchodzi w zakres mojej dzialalnosci
    >+ gospodarczej".

    Praca wchodzi "w zakres", mało - ewidentnie podatnik NIE MÓGŁ
    zaliczyć "przed chwilą" tej samej pracy do "osobistej", bo
    np. miał w zeszłym roku pracownika (jest tam taki przykład).

    >+ I w zwiazku z tym nie ma mozliwosci wystawienia faktury vat na
    >+ prace wykonane na podstawie umowy o dzielo. Bedzie to tylko
    >+ rachunek na _prace wykonana osobiscie_ w rozumieniu ustawy.

    Mhm.
    Wykonane na sprzęcie zaliczonym do DG itp...

    Umówmy się że źródło interpretacji rozumiem - wyłóż mi
    wobec tego skąd powszechne zdanie że *nie można* wykonać
    "osobiście" np. autorskiej umowy o dzieło - *tylko dlatego*
    że wchodzi w zakres DG ??
    Chętnych widzę co chwilę, również na tej i sąsiedniej grupie.

    Pretensja mam głównie do prawa i dopuszczalności jego interpretacji
    "jak wygodniej": raz przyjdzie urzędnik i powie że "to jest
    w zakresie DG i należy się VAT" a drugi raz "że to nie ma nic
    do rzeczy i osobiście Pan nienależny VAT zapłacił" !

    Niechby było stwierdzenie że "wszystko co osobiście robi
    właściciel jest zaliczone do działalności osobistej" - tylko
    ciekawe co ZUS by powiedział :>

    Pozdrowienia, Gotfryd