  • 1. Data: 2002-06-14 09:21:01
    Temat: Honorarium autorskie a dzialalnosc gospodarcza
    Od: "Pafelek" <e...@p...wp.pl>

    Witam.

    Sytuacja jest nastepujaca: prowadzac dzialalnosc gospodarcza realizuje pewna
    usluge informatyczna. Wystawiam fakture VAT za realizacje projektu oraz
    rachunek (honorarium autorskie) za przekazanie praw autorskich do projektu.
    Oba dokumenty wystawiam jako firma. I powstaje pytanie, w k.u.p. moge
    wrzucic na pewno udokumentowane fakturami koszty, ale czy mam tez prawo do
    50% kosztow uzyskania przychodu liczonych od kwoty wykazanej na rachunku?

    Pawel

  • 2. Data: 2002-06-19 14:03:39
    Od: "Wojciech Suszycki (Brick B.)" <s...@i...pl>

    Użytkownik Pafelek <e...@p...wp.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:1...@2...17.192.132...
> [...]
    > 50% kosztow uzyskania przychodu liczonych od kwoty wykazanej na rachunku?

    Chyba rozmowa jest na ten sam temat w innym wątku.
    Podsumowując: nie.
    Kosztów 50% z praw autorskich nie można stosować do DG.
    Ustawa o pdof
    Art.22 ust.12
    Do przychodów o których mowa w art. 14 i 14a (przychody z DG) nie mają
    zastosowania koszty uzyskania przychodów określone w ust.9 pkt.3
    (50%-licencja, prawa autorskie).

    WS

  • 3. Data: 2002-06-19 21:28:36
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Wed, 19 Jun 2002, Wojciech Suszycki (Brick B.) wrote:
    [...]
    >+ Podsumowując: nie.
    >+ Kosztów 50% z praw autorskich nie można stosować do DG.

    Niewątpliwie. Tylko czy one "są w DG" :]
    Co mnie wprowadziło w stan podwyższonej zgryźliwości :> to opis:
    http://www.infor.pl/serwis.html?serwis=01&P180=I02.2
    002.109.000001000&krok=A
    było również chyba na stronie GP (i chyba niedawno ktoś przypomniał).

    Z jednej strony - tak raz na miesiąc ktoś pyta na grupie czy
    może sobie jakieś "dzieło" (najchętniej "autorskie") wziąć
    poza swoim DG - i na ogół odpowiedź (grupy) brzmi "nie".

    A tam $%^*#$ są prezentowane 'pomysły' wręcz przeciwne :>
    *Po fakcie* US może sobie dobrać argumentację :(

    Gdzie my żyjemy... :(

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 4. Data: 2002-06-19 21:50:29
    Od: "Ryszard G" <r...@p...fm>

    napisał w wiadomości
    tanpol.com.pl...
> [...]
    >
    > A tam $%^*#$ są prezentowane 'pomysły' wręcz przeciwne :>
    > *Po fakcie* US może sobie dobrać argumentację :(

    Jak to gdzie ?
    Pod presją dziury burzetowej z jednoczesnym totalnym olewaniem ludzi
    trochę bardziej aktywnych niż przeciętna.

    Jesteś watowcem - przychodzi US i już nie jesteś watowcem
    nie jesteś watowcem - przychodzi US i jednak jesteś watowcem

    "w którąkolwiek stronę byś się nie obrócił i tak żyć zawsze będzie z tyłu"

    > Pozdrowienia, Gotfryd

    wzajemnie
    Ryszard

  • 5. Data: 2002-06-20 05:59:57
    Od: "WSm" <w...@s...pl>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne"
    <s...@s...com.pl> napisał w wiadomości
    tanpol.com.pl
    > On Wed, 19 Jun 2002, Wojciech Suszycki (Brick B.) wrote:
> [...]
    Opisany w artykule system podatkowy funkcjonuje od zawsze - nie
    jest to zaden wymysl, czy interpretacja ostatnich czasow. Akurat
    artysci - tworcy dziel, pracujacy na wlasny rachunek, pracuja
    zgodnie z tymi zasadami. Wiecej, wykonywanie ich zawodu _nie jest
    i nie moze byc_ zaliczane do DG. Wiaza sie z tym liczne
    niedogodnosci i obostrzenia wynikajace z ustaw podatkowych -
    szczegolnie wlasnie w sferze kosztow uzyskania (np. brak
    mozliwosci rozliczania eksploatacji pojazdu, delegacji, czynszu i
    kosztow eksploatacji za lokal pracowni, kosztow remontu takiego
    lokalu), brak prawa do zatrudnienia osoby do pomocy w wykonywaniu
    ciezszych prac np. przy rzezbie, czy fotografii, koniecznosc
    zaliczania podatku vat w zryczaltowane koszty uzyskania itd. I
    drugi warunek - nie maja prawa wykonywania pracy dla osob
    fizycznych nie prowadzacych DG. Zlamanie tego warunku skutkowalo
    od zawsze odebraniem statusu tworcy i opodatkowaniem takiego
    wykonawcy na zasadach odpowiednich dla DG wraz z wszelkimi karami
    z tym zwiazanymi. Na rachunku do umowy o dzielo zawsze byla
    klauzula: "oswiadczam, ze prace wykonalem osobiscie, przy uzyciu
    wlasnych narzedzi i praca nie wchodzi w zakres mojej dzialalnosci
    gospodarczej".
    I w zwiazku z tym nie ma mozliwosci wystawienia faktury vat na
    prace wykonane na podstawie umowy o dzielo. Bedzie to tylko
    rachunek na _prace wykonana osobiscie_ w rozumieniu ustawy.
    Ale jest tez wiele specjalnosci tworczych, gdzie zryczaltowane
    koszty uzyskania sa bardzo korzystne, gdzie poniesione koszty
    rzeczywiste sa stosunkowo niskie.
    WSm

  • 6. Data: 2002-06-20 07:35:11
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Thu, 20 Jun 2002, WSm wrote:
    [...]
> [...]
    >+ artysci - tworcy dziel, pracujacy na wlasny rachunek, pracuja
    >+ zgodnie z tymi zasadami. Wiecej, wykonywanie ich zawodu _nie jest

    OK. Jak zuważyłeś - w artykule jest mowa o "zwykłych" działalnościach.

    ***********************************
    >+ wykonawcy na zasadach odpowiednich dla DG wraz z wszelkimi karami
    >+ z tym zwiazanymi.

    Zauważyłeś niuans ?
    "Odebraniem statusu" - i won do DG.
    [...]
    >+ klauzula: [...] i praca nie wchodzi w zakres mojej dzialalnosci
    >+ gospodarczej".

    Praca wchodzi "w zakres", mało - ewidentnie podatnik NIE MÓGŁ
    zaliczyć "przed chwilą" tej samej pracy do "osobistej", bo
    np. miał w zeszłym roku pracownika (jest tam taki przykład).

    >+ I w zwiazku z tym nie ma mozliwosci wystawienia faktury vat na
    >+ prace wykonane na podstawie umowy o dzielo. Bedzie to tylko
    >+ rachunek na _prace wykonana osobiscie_ w rozumieniu ustawy.

    Mhm.
    Wykonane na sprzęcie zaliczonym do DG itp...

    Umówmy się że źródło interpretacji rozumiem - wyłóż mi
    wobec tego skąd powszechne zdanie że *nie można* wykonać
    "osobiście" np. autorskiej umowy o dzieło - *tylko dlatego*
    że wchodzi w zakres DG ??
    Chętnych widzę co chwilę, również na tej i sąsiedniej grupie.

    Pretensja mam głównie do prawa i dopuszczalności jego interpretacji
    "jak wygodniej": raz przyjdzie urzędnik i powie że "to jest
    w zakresie DG i należy się VAT" a drugi raz "że to nie ma nic
    do rzeczy i osobiście Pan nienależny VAT zapłacił" !

    Niechby było stwierdzenie że "wszystko co osobiście robi
    właściciel jest zaliczone do działalności osobistej" - tylko
    ciekawe co ZUS by powiedział :>

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 7. Data: 2002-06-24 19:32:58
    Od: "WSm" <w...@s...pl>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne"
    <s...@s...com.pl> napisał w wiadomości
    tanpol.com.pl
    > On Thu, 20 Jun 2002, WSm wrote:
    > [...]
    [...]
> [...]
    > że wchodzi w zakres DG ??
    > Chętnych widzę co chwilę, również na tej i sąsiedniej grupie.
    Nie wyłożę, bo nie jestem interpretatorem prawa - jestem właśnie
    twórcą, który boryka się całe "życie twórcze" z takimi i innymi
    przepisami i co po chwila nabija sobie guza. I to tak już od
    kilkudziesięciu lat!
    WSm