  • Data: 2002-06-20 05:59:57
    Temat: Re: Honorarium autorskie a dzialalnosc gospodarcza
    Od: "WSm" <w...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne"
    <s...@s...com.pl> napisał w wiadomości
    tanpol.com.pl
    > On Wed, 19 Jun 2002, Wojciech Suszycki (Brick B.) wrote:
    > [...]
    [...]
    http://www.infor.pl/serwis.html?serwis=01&P180=I02.2
    002.109.00000
    1000&krok=A
    [...]
    > Gdzie my żyjemy... :(
    Opisany w artykule system podatkowy funkcjonuje od zawsze - nie
    jest to zaden wymysl, czy interpretacja ostatnich czasow. Akurat
    artysci - tworcy dziel, pracujacy na wlasny rachunek, pracuja
    zgodnie z tymi zasadami. Wiecej, wykonywanie ich zawodu _nie jest
    i nie moze byc_ zaliczane do DG. Wiaza sie z tym liczne
    niedogodnosci i obostrzenia wynikajace z ustaw podatkowych -
    szczegolnie wlasnie w sferze kosztow uzyskania (np. brak
    mozliwosci rozliczania eksploatacji pojazdu, delegacji, czynszu i
    kosztow eksploatacji za lokal pracowni, kosztow remontu takiego
    lokalu), brak prawa do zatrudnienia osoby do pomocy w wykonywaniu
    ciezszych prac np. przy rzezbie, czy fotografii, koniecznosc
    zaliczania podatku vat w zryczaltowane koszty uzyskania itd. I
    drugi warunek - nie maja prawa wykonywania pracy dla osob
    fizycznych nie prowadzacych DG. Zlamanie tego warunku skutkowalo
    od zawsze odebraniem statusu tworcy i opodatkowaniem takiego
    wykonawcy na zasadach odpowiednich dla DG wraz z wszelkimi karami
    z tym zwiazanymi. Na rachunku do umowy o dzielo zawsze byla
    klauzula: "oswiadczam, ze prace wykonalem osobiscie, przy uzyciu
    wlasnych narzedzi i praca nie wchodzi w zakres mojej dzialalnosci
    gospodarczej".
    I w zwiazku z tym nie ma mozliwosci wystawienia faktury vat na
    prace wykonane na podstawie umowy o dzielo. Bedzie to tylko
    rachunek na _prace wykonana osobiscie_ w rozumieniu ustawy.
    Ale jest tez wiele specjalnosci tworczych, gdzie zryczaltowane
    koszty uzyskania sa bardzo korzystne, gdzie poniesione koszty
    rzeczywiste sa stosunkowo niskie.
    WSm