  • Data: 2002-12-05 08:29:52
    Temat: Re: Frma 1 orzech do zgryzienia
    Od: "Piotr Gas" <g...@u...agh.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Robert Tomasik" <r...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:aslott$2qb$7@news.tpi.pl...
    > czy
    >
    > Podatku dochodowego nie płaci się, bo nie ma dochodu. ZUS opłaca się,
    jeśli
    > to wynika z przepisu ustawy. Generalnie jest mniejszy, gdy gdzieś indziej
    > pracujesz. Musisz płacić ubezpieczenie sdrowotne.

    To ja moze od razu strzele takie pytanie:

    wyobrazmy sobie ze jest osoba zatrudniona na stalym etacie i jednoczesnie
    prowadzi ona DG.
    Co sie dzieje jesli w danym miesiacu z DG osiaga ona przychod mniejszy niz
    minimalna podstawa do obliczenia wysokosci
    kwoty ubezpieczenia zdrowotnego -UZ (moze byc rowniez 0 zlotych przychodu w
    miesiacach zastoju).
    Jak wyglada w tej chwili interpretacja odpowiednich przepisow?
    Z tego co pamietam to pare lat temu (bodajze '97 lub '98) przepisy co prawda
    mowily ze kwota UZ nie moze przekroczyc kwoty
    podatku dochodowego PD (jak PD < UZ to placilo sie UZ = PD) z tym ze wlasnie
    nie dotyczylo to wlascicieli firm ktorzy zmuszeni byli placic te 7.5% [w tej
    chwili to jest oczywiscie juz wyzsza stawka :( ] od minimalnej kwoty -
    czyli kolo 100 zlotych miesiecznie [minimum]. Rzecz jasna w przypadku osob
    prowadzacych tylko DG to bylo jasne - chodzilo o to zeby nie bylo sytuacji w
    ktorej ktos nie placi UZ-a a korzysta z "darmowej" Sluzby Zdrowia. W
    przypadku opisanym przeze mnie [etat + DG] to juz nie bylo takie proste bo
    platnik oplacal skladki zdrowotne [etat] a musial placic dodatkowe kwoty z
    DG - chociaz nie osiagal przychodu.
    Slyszalem ze podobno Rzecznik Praw Obywatelskich mial cos interpelowac w tej
    sprawie ale nie wiem jak to sie wszystko skonczylo.
    Czy moglby mnie ktos "oswiecic" jak w tej chwili wyglada sytuacja?

    A jesli taka osoba dalej musi oplacac UZ od 0 przychodu, to czy jest
    mozliwosc informowania ZUS-u o okresie bezskladkowym [tak jak mozna zrobic w
    przypadku pracownikow przebywajacych na urlopie bezplatnym conajmniej
    miesiac], czy tez za kazdym razem trzeba firme wyrejestrowywac [w ZUS-ie] i
    ponownie rejestrowac?

    pozdrawiam
    Gason

    ps. przepraszam jesli ten temat byl juz wczesniej "walkowany", ale czytam ta
    grupe dopiero od paru dni, a w archiwach na razie nic nie znalazlem na ten
    temat
    - pewnie za malo dokladnie szukalem ;-)