    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Wed, 27 Feb 2013 23:50:02 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Fiskus chce wiecej...

    On Wed, 27 Feb 2013, witek wrote:

    > No ewentualnie moze od zleceniodawcy wynajac sprzet.
    > Wowczas zleceniodawca bedzie mial przychod opodatkowany.

    Ale obie strony zaliczą ten wydatek w koszty, "w kółko",
    podatku wyjdzie zero.
    Liczymy bez sprzętu:
    - zleceniodawca 1000 zł kosztów,
    - zleceniobiorca 1000zł przychodu, 190 zł podatku
    Ze sprzętem:
    - zleceniodawca 1020 zł kosztów, w tym 1000 zł za usługę i 20 zł
    zwrotu za sprzęt służący wykonaniu (przepis w KC jest)
    - zleceniobiorca 1020 zł przychodu oraz 20 zł kosztów,
    do opodatkowania 1000zł przychodu, 190 zł podatku

    Jeśli obie strony są zwolnione lub obie są VATowcami, to
    VAT jest neutralny, jeśli tylko jedna jest zwolniona, to
    rzecz jasna VAT od tych 20 zł wzbogaci budżet (jak każda
    transakcja na styku podatnik-zwolniony).

    > Chodzi o to, zeby ktorys goniony kroliczek zapłacił.

    Chyba o to, żeby kiks popełnił i zagwarantował 71% wykrywalność błędu.
    Nie da się ukryć, że przepis JEST tak skonstruowany, iż ponoszenie
    kosztów pośrednich (nie na swoją rzecz lub nie we własnym imieniu)
    powoduje wątpliwość interpretacyjną.
    Co najmniej wątpliwosć.

    IMO "zdroworozsądkowa" interpretacja, pozwalająca na dokonywanie
    potrąceń przed wykazaniem na dokumentach, jest sensowna, tyle,
    że wypada dopasować literę przepisów do tej zasady, a nie oczekiwać
    że brak jasnego przepisu wygeneruje pozytywną intepretację :(
    Mam nadzieję, że znowelizują... (nie pierwszy i nie dziesiąty raz
    po wyroku NSA wykazującym absurd)

    pzdr, Gotfryd