  • Data: 2010-06-22 09:29:06
    Temat: Re: Faktura proforma - niezapłacona
    Od: Maddy <m...@e...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 22-06-2010 10:37, ARTUR WIERZBICKI pisze:
    > Witam
    >
    > Mam oto taką sytuację:
    > Klient zamówił u mnie usługę, wystawiłem mu fakturę proforma na
    > podstawie której miał dokonać płatności.

    Po co wystawiłeś proformę? Umówiłeś się na zaliczkę?

    > W międzyczasie ja usługę wykonałem i dodatkowo poniosłem koszty.

    Czy to mądrze wykonywać usługę, gdy nie dostało się umówionej zaliczki?

    > Fakturę kosztową oczywiście posiadam.
    > Klient pieniędzy nie przelał.
    >
    > Pytanie: jak zaksięgować teraz to wszystko?
    >
    > Czy księguje jedynie fakturę kosztową? Swojej faktury za wykonaną
    > usługę jeszcze nie wystawiłem (jedynie proforma)

    Pro forma nie jest dokumentem księgowym.
    Musisz wystawić prawidłową fakturę VAT. A masz na to 7 dni od wykonania
    usługi. I żadnych wymówek od tego obowiązku nie ma, kwestie zapłaty nie
    mają wpływu na ten obowiązek.
    Kiedy wykonałeś usługę?

    Co to za usługa? Jeśli to nie tajemnica?

    > Czy może mam wystawić i swoją fakturę i zaksięgować dochód którego nie
    > otrzymałem?

    Przychodem są kwoty należne, nawet jeżeli nie zostały faktycznie otrzymane.
    Przychód powstał u Ciebie w momencie wykonania usługi. To, że nie
    dostałeś za nią pieniędzy, a może nawet nigdy nie dostaniesz, nie ma
    wplywu na fakt powstania przychodu. Trzeba go zaksięgować.
    Powstał też obowiązek podatkowy w VAT. Trzeba rozliczyć VAT od tej
    transakcji.

    Może klient czeka aż dostanie fakturę, żeby zapłacić?
    Czemu nie płaci? Czemu nie wpłacił zaliczki?
    Rozmawiałeś w ogóle z klientem na ten temat?

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813