  • Data: 2009-10-08 15:39:39
    Temat: Re: Faktura i 7 dni
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Thu, 8 Oct 2009, Budzik wrote:

    > Użytkownik Gotfryd Smolik news s...@s...com.pl ...

    > czyli z polskiego na nasze:
    > kupujac cos w sobote i przychodzac po fakture w nastepna sobote - jestem
    > w terminie i sklep ma obowiązek wydac fakture?

    Sklep ma wydać f-re, ale nie musi "od ręki".
    To jest *jego* termin - IMHO to czy muszą dać wystawioną (już)
    f-rę, czy mają pełne prawo powiedzieć "przyjdź pan w następną sobotę",
    zależy od oświadczenia złożonego w momencie zakupu :D
    Oczywiscie w tym drugim przypadku nie mogą skorzystać z "opóźnienia"
    momentu podatkowego (bo to przysługuje tylko do 7 dni).

    Problem w tym, że "obowiązek wydania faktury" (bez dalszych warunków)
    dotyczy tylko transakcji z podmiotem gospodarczym - a skąd mają
    wiedzieć, jeśli kupujący nie oświadczy że "chce faktury na firmę"?

    Oczywiście, *również* jeśli kupujący *nie* jest "firmą", to
    oświadczenie "chcę fakturę" odnosi taki skutek: mają wystawić,
    najpóźniej w ciągu 7 dni. Tyle, że w tym przypadku czasami dochodzi
    do konfliktu, bo sprzedający nie chce dać sobie powiedzieć, iż
    "7 dniowy" nakaz nie uchyla 3-miesięcznego terminu na zażądanie
    rachunku, wynikłego z Ordynacji.

    Krótko mówiąc - nie napisałeś najważniejszego: czy w momencie
    zakupu sprzedawca dostał oświadczenie że "kupujący chce fakturę".
    Jeśli dostał, to sprzedawca albo nie drukuje paragonu, albo
    drukuje (jeśli "nie na firmę") i zostawia celem dołączenia
    do kopii f-ry - f-rę lub duplikat kupujący sobie weźmie,
    jak zostanie wystawiona(wystawiony).
    Celowo wspominam o duplkacie, aby ktoś nie wpadł na pomysł
    że kupującemu "należy się paragon" - przecież nie ma problemu,
    nie zginie, w tym głowa sprzedawcy :P, zaś jak fakturę wetnie,
    to się duplikat wystawi, nic się nie stanie.
    To operacja odwrotna, czyli wydanie paragonu, a następnie
    (później, "offline" wystawienia f-ry - np. metodą "szef
    wypisze) może spowodować komplikacje, jak klient nie
    przyjdzie albo przyjdzie bez paragonu.
    Dlatego IMO żądając f-ry powinien najpierw oddać paragon.
    I za 7 dni przyjść po f-rę ;)

    pzdr, Gotfryd