  • Data: 2006-03-31 13:37:25
    Temat: Re: Ewidencja sprzedaży dla nievatowców
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Thu, 30 Mar 2006, Akhia wrote:

    > Ewidencja sprzedaży byłaby w moim wypadku prowadzona dla sprzedaży
    > nieudokumentowanej (udokumentowana będzie wpisywana do KPiR).

    Wrrrrr....!!
    Sprzedaż nieudokumentowana jest zagrożona kilkoma
    artykułami z KKS :>
    Zupełnie bezzasadnie przypuszczam że masz na myśli sprzedaż
    *bezrachunkową*, czyli [nie udokumentowaną fakturami] - ten
    zapis stanowi CAŁOŚĆ i nie można z niego wywalać jednego słowa
    bo to zmienia sens!

    > Znalazłam różne wzory prowadzenia takiej ewidencji

    Ekhm... znasz taki link:
    http://groups.google.pl/advanced_search?q=group%3A*.
    podatki&num=100&hl=pl
    ?
    To jest wyszukiwarka po archiwum.
    A szukać trzeba informacji o tym, że NIE MA urzędowego wzoru ewidencji
    VAT. Ba, ja twierdzę że bardzo dobrze że nie ma - bo jakby była, to
    miałaby postać wielkich płacht papieru które u większości podatników
    byłyby... puste.
    Bo wbrew wrażeniom przepisy przewidują pewną dowolność zasad księgowania,
    w przepisach zazwyczaj oznaczaną tekstami "podatnik może", "ma
    zastosowanie ... pod warunkiem że..." albo podobnie.
    Sztandarowy przykład - rozliczanie proporcji zakupów.
    Przydatne niewielkiej grupie podatników (ale im być może BARDZO
    przydatne, pozwala nie księgować drobiazgów!) ale jakby istniał
    "wzór" to musiałby toto uwzględniać.

    Więc to TY decydujesz co wpisujesz do ewidencji, aby były w niej
    wszystkie zapisy konieczne aby zgodnie ze *zgodną z przepisami*
    metodą zapisywać co trzeba; i podkreślam: nie ma "jednej jedynie
    słusznej metody"!
    Żeby wiedzieć co MUSI być wpisane trzeba wiedzieć JAK się
    postanowiło zapisywać.

    > i niektóre z jej rubryk
    > nie są dla mnie do konca jasne. Np. obok wszystkich wymagaych pól (numer,
    > data, przychód nieudokumentowany itp...) jest pole "przychody opodatkowane
    > podatkiem VAT" - nie bardzo rozumiem co powinno podlegać pod tą kategorię...

    Ha... nie wiem co autor miał na myśli: może czynności które są
    opodatkowane u KAŻDEGO podatnika (również zwolnionego) ?
    Ale mi do głowy przychodzą głównie takie które nie są przychodami...
    (import konkretnie :))

    > W innym wzorze ewidencji nie ma tej rubryki ale jest "rodzaj czynności
    > opodatkowanej" - to też niestety nie jest dla mnie do końca jasne.

    Może "dostawa towaru" i "świadczenie usługi" ?

    > Z pewnością odpowiedź na to jest prosta

    IMHO nie jest. Na to co autor miał na myśli odpowiedzieć moze... autor.
    Dlatego ewidencje prowadzę sam na arkuszu kalkulacyjnym "self made"
    i w razie czego będę USowi tłumaczył co miałem na myśli tytułując daną
    kolumnę tak czy inaczej...
    :)

    > Jeśli ktoś mógłby mi wyjaśnić do czego odnoszą się te rubryki (a najlepiej
    > podać na przykładach ;) to byłabym wdzięczna.

    Y, to ja raczej namieszałem ;)
    Ale mam nadzieję że kontruktywnie. Konstruktywność ma polegać na tym,
    że zamiast zacząć od czytania opisów, gdybań (jak moje) i wyjąsnień
    - zaczniesz od *czytania przepisów*.
    To nie jest żart: niczym dziwnym nie wydaje się, że od kierowcy
    wymaga się znajomoci Kodeksu Drogowego.
    Dlaczego nie spodziewać się, że prowadzący DG zna ustawę o swobodzie
    DG, ustawy podatkowe i Kodeks Cywilny ?

    Przynajmniej "po łebkach" :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd