  • Data: 2006-04-01 06:30:56
    Temat: Re: Ewidencja sprzedaży dla nievatowców
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 31 Mar 2006, Akhia wrote:

    > Dzięki za odpowiedź ale chyba nie do końca się zrozumieliśmy

    Mea culpa. Właśnie czytając swój post (już dziś) przyuważyłem że
    odnosisz się do ES a niekoniecznie do ES VAT :[ a ja nie wiedzieć
    czemu przyjąłem a priori że o VAT jako taki chodzi.

    > "Podatnicy korzystający ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, jeżeli
    > nie prowadzą odrębnej ewidencji sprzedaży, o której mowa w art. 27 ust. 1
    > ustawy o VAT, mogą w ewidencji sprzedaży w odrębnej kolumnie
    > wykazywać przychody podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług
    > określone w art. 2 ustawy o VAT oraz łączną kwotę dziennej sprzedaży
    > wynikającą z faktur, nie później jednak niż przed dokonaniem
    > sprzedaży w dniu następnym."

    Sprzeciw, wysoki sądzie ;)
    +++
    4. Podatnicy, korzystający ze zwolnienia od podatku od towarów i usług,
    jeżeli nie prowadzą odrębnej ewidencji sprzedaży, o której mowa w art. 109
    ust. 1 ustawy o VAT, mogą w ewidencji sprzedaży w odrębnej kolumnie
    wykazywać przychody podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług
    od czynności określonych w art. 5 ustawy o VAT oraz łączną kwotę dziennej
    sprzedaży wynikającą z faktur, nie później jednak niż przed dokonaniem
    sprzedaży w dniu następnym.
    ---

    Masz nieznowelizowaną treść rozporządzenia na harddysku - ściągnij
    nowe z isip.sejm.gov.pl albo w HTMlu z podatki.pl albo innego infor(u).
    :)

    Po prawdzie bez znaczenia dla meritum, ale pozwala czarno na białym
    odwołać się do aktualnych przepisów.

    > Ponieważ nie jest to dla mnie (niestety) do końca jasne to zaczęłam szukać
    > wzorów takiej ewidencji (wiem, że takie wzory mogą się bardzo różnić w
    > zależnośći od potrzeb) bo myślałam, że może jakieś konkretne rozwiązanie
    > naprowadzi mnie na to o co chodzi - po prostu jest dla mnie trochę niejasne
    > jakie ja (podmiotowe zwolnienie z VATu) mogę wykazać przychody podlegające
    > opodatkowaniem VAT (że już nie wspomnę o sprzedaży wynikającej z faktur - ale
    > pewnie dotyczy to też podatników częściowo zwolnionych z VATu)?

    No *podatników* częściowo zwolnionych to AFAIK nie ma :)
    To prawda że jest kołomyja, bo zwolnienie może być przedmiotowe - ale
    to w sumie jest zwolnienie czynności a nie podatnika, oraz że są wyjątki
    w drugą stronę kiedy również podatnik zwolniony musi płacić VAT.

    Może przepis służy do rozwiązania takiego klinczu:
    - podatnik zwolniony podmiotowo z VAT jest zobowiązany do
    prowadzenia ES VAT, aby dało się określić czy nie przekroczył limitu
    - podatnik może być zainteresowany lub zobowiązany do prowadzenia ES
    dla potrzeb KPiR
    - ponieważ ewidencje *mogą* być rozbieżne taki podatnik musiałby
    prowadzić... dwie ewidencje sprzedaży :)

    Przyznaję że jest problem ze wskazaniem jakiej konkretnie "sprzedaży"
    może dotyczyć zapis będący przychodem dla podatku dochodowego, nie
    będący "przychodem ubocznym" (wpisywanym do innej kolumny KPiR)
    oraz nie podlegający VAT: było kilka dyskusji zahaczających pośrednio
    o ten temat i dobrego przykładu AFAIK nikt nie podał!
    Do 30.IV.2004 takim "dobrym przykładem" były opłaty licencyjne - poza
    oprogramowaniem, bo one nie podlegały VAT.

    Hm... może "zbycie zakładu samodzielnie sporządzającego bilans"
    (art.6) ?
    Ma ktoś koncept?

    > Chyba że
    > chodzi o to aby dla potrzeb VATu (ewentualnego) w ewidencji sprzedaży
    > nievatowcy obok "zwykłej" ewidencji sprzedaży prowadzili też ewidencję w taki
    > sposób jakby tymi płatnikami byli (tylko w uproszczony sposób)?

    Moment. A czym ona się różni ? Wykazaniem kwot VAT ? To gdzie by
    miało być uproszczenie ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)