    From: Tomek <t...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Działalność wykonywana osobiście a ZUS
    Date: Fri, 16 Apr 2010 12:21:42 +0200

    Dnia 16-04-2010 o 11:57:00 Jan Dekol <w...@g...pl> napisał(a):

    > Witam
    >
    > Mam pytanie czy wykonując działalność wg art. 13 pkt 2 ustawy o podatku

    Jeśli już to wg art. 18, a pewnie niejeden "pisacz" wiążących
    interpretacji uznałby to za działalność wg art. 14.

    > dochodowym od osób fizycznych - czyli sprzedaż licencji za pomocą tzw
    > stocków
    > - banków zdjęć etc. należy odprowadzać składki do ZUS przy jednoczesnym
    > zatrudnieniu na pełnym etacie.
    > Czy przy działalności wykonywanej osobiście oraz przy jednoczesnym
    > zatrudnieniu na etacie należy odprowadzać składki ZUS?

    Zakładając że nie prowadzisz DG (a tego nie wiem), a dochody osiągasz
    z praw autorskich (czyli art. 18updof), to w ustawie o systemie
    ubezpieczeń
    społecznych stoi tak:

    6. Za osobę prowadzącą pozarolniczą działalność uważa się:

    1) osobę prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą na podstawie
    przepisów o działalności gospodarczej lub innych przepisów szczególnych,
    2) twórcę i artystę,
    3) osobę prowadzącą działalność w zakresie wolnego zawodu:
    a) w rozumieniu przepisów o zryczałtowanym podatku dochodowym od
    niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,
    b) z której przychody są przychodami z działalności gospodarczej w
    rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych.
    4) wspólnika jednoosobowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz
    wspólników spółki jawnej, komandytowej lub partnerskiej.

    7. Za twórcę, o którym mowa w ust. 6 pkt 2, uważa się osobę, która tworzy
    dzieła w zakresie architektury, architektury wnętrz, architektury
    krajobrazu, urbanistyki, literatury pięknej, sztuk plastycznych, muzyki,
    fotografiki, twórczości audiowizualnej, choreografii i lutnictwa
    artystycznego oraz sztuki ludowej, będące przedmiotem prawa autorskiego.

    8. Za artystę, o którym mowa w ust. 6 pkt 2, uważa się osobę wykonującą
    zarobkowo działalność artystyczną w dziedzinie sztuki aktorskiej i
    estradowej, reżyserii teatralnej i estradowej, sztuki tanecznej i cyrkowej
    oraz w dziedzinie dyrygentury, wokalistyki, instrumentalistyki,
    kostiumografii, scenografii, a także w dziedzinie produkcji audiowizualnej
    reżyserów, scenarzystów, operatorów obrazu i dźwięku, montażystów i
    kaskaderów.

    Więc jeśli pod to ne podpadasz, to IMHO nie ma innego przepisu w usus
    który by powodował
    że podpadasz pod ZUS. Ale że temat trochę śliski, to potraktuj to jako
    przyczynek do dyskusji.

    Ja bym pewnie złożył wniosek o wydanie wiążącej interpretacji z zakresu
    PIT (i VAT też, tak dala bezpieczeństwa),
    a następnie mając papier że podpadam pod art. 18 updof, potwierdził w ZUS
    że nie jestem twórcą/artystą - także
    w drodze wiążącej interpretacji.

    --
    Tomek