  • Data: 2005-09-01 09:41:36
    Temat: Re: Dział spadku + darowizna +remonty
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Tue, 30 Aug 2005 p...@n...pl wrote:

    > Do przejścia jest niby tylko dział spadku (to kosztuje) Jednocześnie Mama
    > chciała by Mnie i moją drugą połowę "obdarować" należną jej częścią z
    > zastrzeżeniem dożywocia (czy jak to się fachowo nazywa.)
    > Pytania są dwa :
    > 1. Czy istnieje i jak się pisze umowę z "dożywociem"

    Kodeks Cywilny od art. 908.
    Weź i przeczytaj, KC jest owszem - pisany językiem prawniczym.
    Ale z porównaniu do np. przepisów podatkowych są to czytanki :) dla
    dzieci, zrozumiale ujęte - więc... polecam.

    A tak w ogóle to NTG: kwalifikuje się na grupę .prawo !

    > 2. Jak zrobić aby ponieść jak najmniejsze koszty.
    > Dodam że opłata sądowa za nieruchomość o którą chodzi to ca. 3k PLN, Podatek
    > wieeelokrotnie wyższy (podatek od "zwykłej" umowy darowizny).

    Dożywocie chyba pod PCC podlega, są tam jakieś regulacje do obniżenia
    wartości o obciążenia (bo w sumie jest to swoista umowa zamiany).
    To chyba jedyny "podatkowy" problem w poście :)

    > Dodatkowo przed zimą chciałbym wykonać remont w rzeczonej nieruchomości -
    > znowu 25000 PLN - czy mógł skorzystać z remontówki?

    Zaraz: jesteś współwłaścicielem jeśli dobrze widziałem.
    Tak czy nie ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)