    From: "poszukiwacz" <o...@g...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Darowizna matka - syn
    Date: Wed, 28 Nov 2012 17:17:40 +0100

    US nie dysponuje taką możliwością ale przecież to zazwyczaj w interesie
    darczyńcy i obdarowanego jest uwiarygodnienie ("urzędowe przyklepanie")
    takiej darowizny w odpowiednim terminie. W przeciwnym razie ani darczyńca
    ani obdarowany nie będą mogli powoływać się na zdarzenie "ukrytej
    darowizny".
    Na przykład: Pan "Z" miał dwóch synów, jeden z nich (powiedzmy syn "A")
    wyjechał do USA i poprosił ojca o przysłanie pieniędzy na rozkęcenie
    biznesu.
    Pan "Z" powiedział "A" że sprzeda połowę swojego majątku i przekaż mu
    w ją pieniądzach ale że cały pozostały majątek zapisze w testamecie synowi
    "B".
    Pan "A" zgodził się na to.
    Rok później zmarł Pan "Z", a jego syn "B" uzyskał na podstawie Testamentu
    postanowienie o nabyciu całości spadku po ojcu.
    W tym samym czasie w USA urząd podatkowy sprawdził wykazane dochody
    Pana "A" i opodatkował go od majątku nieznajdującego pokrycia w ujawnionych
    źródłach
    przychodu. Na nic nie zdało się tłumaczenie że zastrzyk finansowy pochodził
    z ukrytej darowizny
    od własnego ojca ponieważ było już po terminie aby to zgłosić a ponadto
    darczyńca nie żył.
    Pan "A" mając nóż na gardle i poszukując pieniędzy na podatek wytoczył
    przeciw bratu sprawę o podział majątku i O ZACHOWEK.
    Pan "B" argumentował w sądzie że "A" dostał już połowę majątku ojca za jego
    życia
    w postaci darowizny ale nie mógł tego udowodnić więc wysoki sąd nie zaliczył
    tej "ukrytej darowizny" na pocztet zachowku.
    Pan "B" musiał wypłacić Panu "A" zachowek w postaci 1/4 wartości majątku
    spadkowego.
    Od tej pory Pan A i B nienawidzą siebie i przeklinają swojego ojca.
    A mogło być tak szczęśliwie...

    Z tej historyjki wynika że zarówno dla Pana "B" jak i jego ojca
    korzystniejsze było
    by udokumentowanie darowizny w postaci dowodu przelewu i zgłoszenia do US
    albo w postaci samego aktu notarialnego darowizny.
    Zastosowanie mają też przepisy o unikaniu podwójnego opodatkowania od
    spadków i darowizn pomiędzy USA/Polską.