  • Data: 2006-09-19 08:20:25
    Temat: Re: Darmowe ogłoszenia a US
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Tue, 19 Sep 2006, Nixe wrote:

    > No i gdzie widzisz problem?
    > Chcesz powiedzieć, że US przyczepi się do mnie i każe zacząć płacić (co? za
    > co? ile? kto to wyliczy?), bo w jednym z pomieszczeń mieszka moja
    > znajoma/ciocia/kuzyn/kolega z wojska?

    Ciocia i kuzyn są sporni, znajoma i kolega z wojska IMO ewidentnie
    podpadają pod podatek.
    Plus Ty. Drugi raz.
    Tak, jak ktoś doniesie to US się przyczepi :>

    > Weź mnie nie rozbawiaj.

    Oj Nixe... wystawiasz się :>
    W takim przypadku, czyli darmowego udostępnienia lokalu, podatek
    należy się DWA RAZY - raz płaci udosępniający (z tytułu równoważności
    czynszu), drugi raz korzystający (z tytułu darmowego świadczenia).
    Weź i nie rozbawiaj mnie że nie wiesz ;)

    > Czy wiesz w ogóle na jakiej podstawie wylicza się i narzuca podatki?

    No mi się wydaje że wiem. Wyceny rynkowej. Cytaty niżej.
    W przypadku *nieodpłatnego lub częściowo nieodpłatnego* świadczenia
    oczywiście :>
    Wyrok NSA "w sprawie Linuxa" przesądził jedną sprawę: że nie stosuje
    się w polskim prawie "zasady podobieństwa" (że przypomnę, przepisy
    np. III Rzeszy przewidywały "czyny podobne"), więc nie można do
    wyceny Linuxa brać wartości Windowsów (ja zaś pytałem dlaczego
    nie ówcześnie komercyjnego BeOSa, VMSa czy jakiegoś innego systemu),
    jednak jeśli "każdy" może coś *kupić* a tylko *niektórzy* mogą
    dostać za darmo (lub dostać taniej) bez związku z innymi przychodami,
    to owszem - wszystko co poniżej jest w ustawie.

    > Bynajmniej nie na podstawie_domniemywań_czy_podejrzeń_.

    Żebyś się nie przemęczyła to Ci zapodam gotowca, długi będzie ale co tam
    (modemocy będą krzyczeć :>):
    +++
    Art. 11.
    1. Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16 , art. 17 ust. 1 pkt 6
    i 9 , art. 19 i art. 20 ust. 3 , sš otrzymane lub postawione do
    dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pienišdze i wartoœci
    pieniężne
    oraz
    [---- BACZNOŚĆ! ---]
    wartoœć otrzymanych œwiadczeń w naturze I innych nieodpłatnych œwiadczeń.
    [--- Spocznij ---]

    2.Wartoœć pieniężnš œwiadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2,
    okreœla się na podstawie cen rynkowych [...skrócono, doczytać
    poproszę...]
    2a. Wartoœć pieniężnš innych nieodpłatnych œwiadczeń ustala się:

    1) jeżeli przedmiotem œwiadczenia sš usługi wchodzšce
    w zakres działalnoœci gospodarczej dokonujšcego œwiadczenia
    - według cen stosowanych wobec innych odbiorców,
    2) jeżeli przedmiotem œwiadczeń sš usługi zakupione - według
    cen zakupu,
    3) jeżeli przedmiotem œwiadczeń jest udostępnienie lokalu lub
    budynku - według równowartoœci czynszu, jaki przysługiwałby
    w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku,
    4) w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych
    [...też doczytać...]

    [...w teraz hit numeru, czyli DRUGI podatek przy lokalu...]
    Art. 16.
    1. Za przychód z nieruchomoœci odstšpionych bezpłatnie w całoœci
    lub w częœci do używania innym osobom fizycznym i prawnym oraz
    [...] uważa się wartoœć czynszowš, stanowišcš równowartoœć czynszu,
    jaki przysługiwałby od tych osób w razie zawarcia umowy najmu
    lub dzierżawy nieruchomoœci.
    ---

    Dalej masz przepis o "członkach rodziny", z okazji braku ścisłości
    można się spierać o kuzynów i ciotki :) (nie wiem czemu, w innych
    miejscach ustawy jest ściśle - np. "osoby I/II grupy podatkowej
    w rozumieniu ustawy o podatku od spadków i darowizn", a tu nie
    wiedzieć po co "rodzina", chyba zeby było spornie właśnie).

    pzdr, Gotfryd