  • Data: 2003-10-20 21:16:47
    Temat: Re: DG vs DWO (reloaded)
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Mon, 20 Oct 2003, Sławomir Stępniak wrote:
    >+ Użytkownik "mb" <m...@w...pl> napisał [...]
    >+ > "Działalność gospodarcza a działalność wykonywana osobiście".
    [...]
    >+ > - jest wykonywana także na rzecz ludności,
    >+ > - prowadzący DG zatrudnia pracownika(ów),
    >+ > - jest wykonywana na podstawie innych umów niż na umowę zlecenie, czy
    >+ > umowę o dzieło.
    >+
    >+ Jak pamiętam chodziło o 'samozatrudnionych' czyli wykonujących pracę
    >+ jednoosobowo dla jednego zamawiającego (nic tu ludność).

    No nie bardzo. Przynajmniej - MZ nie :)
    Układ jest taki: wykonywanie umów zlecenia oraz umów o dzieło
    *wyłącznie* na potrzeby "podmiotów gospodarczych, osób prawnych
    oraz instytucji czegoś tam nie posiadających" (wolny przekład
    (C) G.S., chodzi o to że np. sąd też może być zleceniodawcą
    a ani osobą prawną ani przedsiębiorcą nie jest) - uznaje się
    za "działalność wykonywaną osobiście".

    Jest tak, czy nie ?

    Przedsiębiorcą jest się "w rozumieniu Ordynacji", ale
    "z wyjątkiem działalności, o której mowa w art. 13."

    Krótko mówiąc: jak łapiesz się *w całości* na art. 13.
    to NIE jesteś przedsiębiorcą. Albo mnie innej logiki
    uczyli niż rzecznika MF (to jest możliwe[1] ;>)

    W art. 13 jest tylko wyłaczenie: "jeżeli podatnik wykonuje te usługi
    wyłącznie dla potrzeb tych podmiotów i tego samego rodzaju usług nie
    wykonuje na rzecz ludności".
    Z innych przepisów (np. z tego że wymienione są TYLKO umowy
    o dzieło i zlecenie, albo - do wyboru - tego że w K.C.
    umowa agencyjna jest wyraźnie określona jako "z przedsiębiorcą")
    wynikają inne metody skutecznego wyłączenia z DWO.
    Z "osobistości" wykonywania wynika że jak masz pracownika
    to też nie jest to "osobiście", czyli "podpada pod DG".

    Ale:
    Wolno ci wykonywać zlecenia "osobiste" dla *kilku*(nastu)
    firm czy nie ?
    To dopóki spełniasz te warunki - MZ (bez "S") zarzut (w powiązaniu
    z Ordynacją i "obejściem podatku" bądź dowolnym innym zarzutem)
    że NIE prowadziłeś DG wcale na taki idiotyczny nie wygląda :(
    Dura lex...

    >+ Było też, że ww. mogą odetchnąć z ulgą,

    Nie, to rzecznik MF tak powiedział. Może i ktoś jeszcze.
    Ale bynajmniej nie "wszyscy", a na pewno nie ja ;)

    >+ ale też wskazanie, że nie zaszkodzi

    Tu to się zgadzamy :)

    >+ wykonać jakiejś usługi dla innej firmy

    ...a tu nie. *TO* - nic nie da.
    Moim zdaniem - nieporozumienie, i tylko tyle będzie, że
    "w razie czego" więcej firm będzie miało kłopoty :]

    >+ (nie będzie, że działalność dla jednej).

    A z czego miałaby wynikać "ważność" tego wykonywania
    dla jednej firmy ? Bo chyba rzeczywiście taki argument się
    przewinął, ale nie przypominam sobie dlaczego miałoby
    to być takie istotne !
    Jakby chodziło o prawo pracy (czyli podważenie że "coś"
    jest świadczeniem pracy a nie zlecenia - nieważne, czy
    w DG czy "osobiście") - to może...

    [...]

    pozdrowienia, Gotfryd
    [1]: "więcej statków zatonęło wskutek nieznajomości
    logiki niż nieznajomości nawigacji" - niejaki
    admirał Nelson.