    Date: Thu, 04 Oct 2012 09:11:07 +0200
    From: m <m...@g...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Czy można zrzec się spadku na rzecz konkretnej osoby?

    W dniu 04.10.2012 06:41, k...@o...pl pisze:
    > Witam,
    >
    > Mamy przed sobą dosyć skomplikowaną sprawę spadkową (nieruchomość) po dziadku,
    który miał siedmioro dzieci z dwóch małżeństw. Dawno temu odbyła się sprawa spadkowa,
    w wyniku której majątek został podzielony po równo między wszystkie dzieci.
    > Obecnie wszystkie dzieci dziadka (prócz jednego) już nie żyją i sprawa będzie
    rozstrzygać się pomiędzy wnukami - dziećmi dwóch z dzieci dziadka. I trudno nam się
    dogadać, dlatego potrzebuję porady.

    > Czworo innych dzieci dziadka zmarło bezdzietnie.

    Sprawa IMHO jest prosta.

    Spadek po dziadku (D) dzieli się po równo na dzieci (ojców - O1..O7)
    żyjące w momencie jego śmierci.

    Teraz, jeżeli ojcowie O1..O4 zmarli bezdzietnie, to dziedziczą po nich
    ich małżonki. Jeżeli byli nie tylko bezdzietni ale i bezżenni, spadek po
    nich (a więc 1/7 spadku po D + ich majątek) przypada ich rodzeństwu
    (O5..O7) żyjącemu w czasie ich śmierci.

    Także warto by prześledzić kolejność umierania :).

    > Piąte dziecko dziadka (to jedno żyjące,

    Tu mi się nie zgadza. Jeżeli jest siedmioro dzieci, czworo umarło, jedno
    zostało to gdzie wsiąkło jeszcze dwoje?

    > mieszkające od 70 lat za granicą)

    I tutaj jest ewentualna komplikacja - za granicą mogą być nieco inne
    przepisy.

    Warto by więc ustalić kolejność umierania oraz *gdzie* kto umarł (w
    sensie w jakim kraju).

    p. m.