    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Czy mozna w koszty firmy wrzucic cegly ? :)
    Date: Tue, 21 Aug 2007 00:41:08 +0200

    On Mon, 20 Aug 2007, jureq wrote:

    > Bezpośrednio w koszty raczej nie. Tylko amortyzacja śrpodka trwałego.

    Bynajmniej nie w celu prostowania wypowiedzi, a ew. prostowania sugestii
    wynikłych z tez pytania - amortyzacja jest również możliwa "poza DG",
    w ramach przychodu uzyskiwanego z najmu (dla PDoOF to jest odrębne
    źródło przychodu).
    Ani "dla zasady" ani dla VAT to wiele nie zmieni, idzie (mi) tylko
    o zaakcentowanie, że nie jest konieczne "rozszerzenie DG".

    > Jeśli jeszcze pamiętam ustawę to można. Oczywiście 50% wartości.

    Um... amortyzować grunt??
    A art.22c.1 ?
    O ile pamiętam wnioski z ostatniej (prawda, dawno to AFAIR było) dyskusji
    "gruntowej" na pspp, to wychodziło że:
    - grunt jest traktowany z grubsza jak pieniądz :), z czego wynika wniosek
    że jeśli pozostaje we własności przedsiębiorcy to opłacony jest
    z *opodatkowanych* pieniędzy (jest ST, ale nie można amortyzować, więc
    przez czas posiadania NIE stanowi nijak kosztu)
    - dochód lub strata powstaje dopiero w momencie ew. sprzedaży.
    Też nie pamiętam czy czegoś nie poplątałem, ale jakoś tak to szło :)

    > Natomiast może być problem z amortyzacją całego budynku,

    ...żeby ktoś z czytaczy nie pomylił: wyżej piszę oczywiscie o *gruncie*
    (działce), bez budynku. Ty to wiesz, ja to wiem, ale nie wiem czy dla
    każdego jest oczywiste, że coś co KC (jak niżej piszesz) traktuje jako
    nierozłączną całość, podatki traktują jako koniecznie rozłączne części :)

    > bo jeśli w art. 48 Kodeksu
    > Cywilnego nic się nie zmieniło ostatnio to ten budynek też jest częścią
    > gruntu i wspólwłasnością 50/50.
    > Jak coś poplątałem, to może ktoś sprostuje ;)

    Apeluję o nietraktowanie jak "sprostowania", lecz raczej tezy do
    dyskusji: czy w omawianym przypadku nie będzie to 50% amortyzacji
    własnego ST oraz 50% amortyzacji inwestycji w obcym środku trwałym?

    pzdr, Gotfryd