    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Części komputerowe a DG
    Date: Fri, 27 Feb 2004 19:31:55 +0100

    On Fri, 27 Feb 2004, Lucyna wrote:

    >+ No dobrze....
    >+ W przypływie odwagi i po dłuższym rozważeniu zaiprzeciwów,

    :)

    >+ postanowiłam zrobić tak:
    >+
    >+ - wprowdzam komputer do firmy, ale normalnie, jako
    >+ koszt jednorazowy w grudniu, jako stary kmputer,
    >+ o wartosci, powiedzmy 500 zł.
    >+
    >+ - nie wpisuję go więc do zadnych EŚT i innyh ewidencji.

    Zastrzegam że wybitnie jasnego stanowiska nie ma.
    "ale"... ale właśnie:

    - zapis o ST w art. 22a ("stanowiących własność podatnika")
    jest interpretowany jako EWIDENTNE dopuszczenie do amortyzacji
    bez względu na sposób "nabycia" (bo nie ma słowa o "nabyciu" !)
    czyli własność osobista może być
    - ogólna zasada zaliczania kosztów oparta jest o "nabycie W CELU".
    Interpretowane to jest AFAIK nie mniej i nie więcej tak, że
    jeśli zakup nie był "w celu" - to DLA TEGO CELU (czyli w zakresie
    ustawy o podatku dochodowym - w celu uzyskania przychodu DANEJ
    KATEGORII, czyli osobno DG, osobno najem poza DG, osobno "umowy
    osobiste"...) nie może stanowić podstawy do wyznaczania dochodu
    (znaczy: odjęcia od przychodu :)), CHYBA że przepis szczególny
    stanowi inaczej (jak wykazano wyżej - dla *amortyzacji* ST
    taki przepis jest !)
    - podobny mechanizm działa przy wartościach niematerialnych
    i prawnych (programach komputerowych na przykład), na co
    zwrócono mi kiedyś uwagę: w art. 22b jest zapis "nabyte" i to
    (zdaniem tych co mi zwracali uwagę, a najwyraźniej mają rację:
    jest zasada prawna że jeśli "ustawodawca coś mówi innymi
    słowami to znaczy że trzeba przyjąć że chce powiedzieć CO INNEGO" !)
    powoduje że zasada "możliwości zaliczenia w koszt wcześniej
    posiadanych" dla WNiP *nie działa* !
    - w art. 22d jest wyłączenie, pozwalające NIE rozliczać czegoś (dajmy
    na to: młotka za 5 zł) co wg art. 22a ST ewidentnie JEST tak jakby to
    *nie było* ST. Zaznaczono że "podatnicy mogą", ale w opisie
    postępowania w razie skorzystania z owego "mogą" pojawia się...
    no właśnie. Pojawia się określenie: "nabyte" !
    To powoduje natychmiastową wątpliwość: czy chodzi o to samo "nabycie"
    związane z "poniesieniem kosztu w celu" które mi wskazano w odniesieniu
    do WNiP ? Są podstawy obawiać się że tak !!
    - wyłączenie ogólnie opisane w art. 22d w przypadku KPiR są uszczegóło-
    wione w rozp. ds. KPiR, i tam również figuruje "data nabycia".
    - Orka (jeśli ci to nic nie mówi - zadaj groups.google.pl
    -> zaawansowane, grupa .podatki o "autor: Orka" pytała mniej
    więcej tak: zaliczenie towarów handlowych jest na podstawie
    remanentu początkowego (par 27 rozp. ds KPiR), środków trwałych
    właśnie art. 22a ustawy (owe "stanowiące własność" bez ograniczania
    innymi warunkami) a jak ktoś chce zaliczyć "osobiste wyposażenie" to
    prosimy o podanie podstawy prawnej :)

    >+ - a potem sobie kupuje stopniowo dowolne częsci,
    >+ bacząc tylko, aby zadna z częsci nie byla >1500 zł,
    >+ a na wszelki wypadek, aby suma czesci kupionych
    >+ w danym miesiacu nie przekroczyla 1500 zł.
    >+
    >+ Czy w ten sposob, moge sobie spojonie modernizowac
    >+ kompa, przez wiele miesiecy i nawet jak suma cen kupionych
    >+ w tym czasie czesci przekroczy 3500 zł, to spoko?

    Też tak napisali (w odniesieniu do owego 3,5 kzł) że
    głowa boli :( Niemniej.... jak ci się np. dysk ZEPSUJE
    i kupisz nowy, to jest "remont" a nie "modernizacja" :)
    Kiedyś Boguś mnie tu przekonywał (i niemal przekonany że
    tak jest jestem :)) iż zapis "w tym także" powoduje wystarczające
    określenie iż "zakup częsci" o wartości jednostkowej się
    do rocznego limitu 3,5 kzł nie liczy :)
    Ale parę dyskusji (m.in. o oponach zimowych !) tu było...
    Sprawdź tego googla :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)