    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: BRAK PODPISU NA FAKTURZE - poradzcie!
    Date: Sun, 9 Jan 2005 00:54:14 +0100

    > Robercie, ja nie pytam czy to było "błędem na zdrowy rozum".
    > Szukam "błędu w rozumieniu prawa". Przecież sąd będzie musiał
    > rozważyć "ocenę zgopdną z przepisami".
    > A "zmienianie faktury" stawia pytanie:
    > - czy prawidłowa była *druga* faktura
    > - czy jednak pierwsza: w tym przypadku wystawca sam dopuścił
    > się paru przestępstw, nie ?

    W tym akurat wypadku nie - przynajmniej z ytego co pisze. Sprzedał im
    komputery. Potem ej odkupił i sprzedał robociznę. Czy widzisz jakieś
    przestępstwo w tym? No chyba, ze goscia źle zrozumiałem.

    Zgodzę się, że wystawiając tę drugą fakturę mógł zagrać nie fer i ją z
    powietrza wystawić albo się pomylić. No ale coś takiego dłużnik powinien
    spostrzec w rozsądnym czasie, a nie wyczekać, jak skompensowane roszczenie
    sie przedani i nagle sobie przypomnieć, że się nie zgadza.

    Jedyna wątpliwość, jaka tutaj jest to fakt, że gośc pisze, że sąd to
    zasądził. Teoretycznie nie powinien, choćby w ostateczności z uwagi na
    zasady współżycia społecznego, bo z opisu wyłązi szwindel ewidentny. Z tym,
    że nie wiem na ile rzetelny jest opis i czy czasem nie popełniono jakiś
    błędów procesowych.

    > Ja nie wątpię iż "po ludzku" piszesz dobrze. Ale jak się
    > to spróbuje ubrać w paragrafy.... to chyba nie ma przepisu
    > o "niepójściu na rękę" :[

    No, te zasady współzycia społecznego. Zgiodnie z nimi wierzycioel powinien
    protestowac w rozsądnym terminie, a nie z nagła sobie przypomnieć po latach,
    ze mu coś nie pasuje.

    > Zgoda.
    > Czyli z *prawnego* p. widzenia - "zaniedbał", tak ?

    No włąśnie się zastanawiam, czy zaniedbał. Ustna umowa, jest również umową.
    Wystawił pod to fakturę i tamta strona nie protestowała. To silkna poszlaka,
    że jednak taka umowa istniała. Przeceiż jakbym Ci przysłał wystawioną z
    powietrza fakturę do firmy, to byś się zapytał, o co chodzi? No nie? Oni
    tego nie zrobili, co jest poszlaką, ze jednak umowa istniała. Taki dowód nie
    wprost.

    > Mozliwe.
    > Ale skutek jest ten sam: "zaniedbanie", tak ?

    Wiesz, ja na tyo spoglądam w ten sposób. Ktos dokonał włamania do sklepu.
    Rozbił witrynę i ukradł złoty zegarek. Łapiemy sprawcę, a sąd go uniewinnia,
    bowiem właściciel sklepu zaniedbał zainstalowania kraty. No niby zaniedbał,
    bo zegarek powinien na noc schować, a i krata, to u jubilera standard. Ale
    czy uneiwinnia to sprawcę? Moim zdaniem nie.

    > Pic polegał na tym że było kilka wierzytelności i "oni"
    > wystąpili w momencie w którym suma *wymagalnych* wierzytelności
    > przez kilka dni :] była "na ich plus" :)
    > Odsetki wyszłyby groszowe - i tak.

    Samobójcy. Jak się rozniesie, że taki myki robią, to nikt im nic na
    opóźniony termin nie sprzeda. Takie zabawy, to pierszy krok w kierunku
    bankructwa.

    > [...]
    >
    > Ale oni nie mają ŻADNYCH zastrzeżeń że coś jest "zawyżone" :[
    > Przecież ja się *zgadzam* że to była "kombinacja".
    > Tyle że taką "kombinacją" jest każde *celowe* doprowadzenie
    > do przedawnienia - IMHO jednak nie jest to karalne.
    > Dłużnik "ma iść do sądu aby dochować staranności", jak nie
    > idzie to jest sam sobie winien :(

    Jeszcze raz przeanalizowałem pytanie inicujące. Albo ja nie czuję tematu,
    albo powiedz mi po co mial iść do tego sądu? W jego mniemaniu wszystko było
    w najlepszym pożądku. Skompensowali wierzytelności, nikt się nie bużył o
    zapłąte ejgo faktury, on nie miał do nikogo roszczeń. Po co miał skłądać
    pozew?

    > IMHO to będzie trudno udowodnić :(
    > "dopiero w tym roku zauważyliśmy że mamy jeszcze nieprzedawnione
    > roszczenie" :(
    > Jak to obalić ?

    Ano właśnie dowodząc, że była umowa o kompensacie czego dowodem jest
    zaakceptowanie tych faktur. Choć, skoro to sąd zasądził, to być może ja nie
    do końca gościa rozumiem.