  • Data: 2003-11-05 01:47:30
    Temat: Re[2]: Podpis klienta - odbiorcy na fakturze VAT
    Od: k...@o...pl (Krzysztof A. Ziembik) szukaj wiadomości tego autora

    Witam.

    Dnia 4 listopada 2003 o godzinie (16:21:00) napisano:
    P> Użytkownik "Pollux" <s...@n...com

    P> Powiedzmy ze się cieszę, że się Panowie nagadali.
    P> Wszak proszę o odpowiedĽ merytoryczn?. Pytania jasne,
    P> zado?ćuczynić życzeniu mojemu proszę.

    To ja moze krocej, bo Gotfryda iloscia zdan nie przebije :)))

    P> Co to jest i jakie skutki prawne niesie z sob? podpis
    P> klienta na fakturze ???

    Rozumiem, ze rozmawiamy w kontekscie sporu i ewentualnego postepowania
    sadowego.

    Wbrew temu, co ktos napisal wyzej w watku, ze z podpisu nie ma
    pozytku, podpis klienta jest _bardzo istotny_. Po pierwsze sluzy jako
    dowod przyjecia faktury, a wiec uznanie zobowiazania. Po drugie
    podpisana faktura jest dowodem na wysokosc zobowiazania. Po trzecie
    okresla termin wymagalnosci dlugu i od kiedy maja byc naliczane
    odsetki. Po czwarte, faktura moze zawierac inne zapisy umowne (np.
    podwyzszone odsetki, szczegolne warunki zaplaty), a wiec jest dowodem
    na zawarcie takich warunkow sprzedazy.

    _Generalnie_ jest to dowod bardzo mocny w sadowym postepowaniu
    uproszczonym, ktorego to dowodu nie mozna podwazyc innym dokumentem
    niz dowodem zaplaty lub podobnym. Faktura niepodpisana nie jest
    uznawana przez sady za taki dowod. Wiecej - faktura niepodpisana,
    nawet gdy posiadamy zgode klienta na wystawianie faktur bez podpisu,
    rowniez nie jest uznawana za taki dowod.

    P> Gdzie jest Ľródło na ten temat ??
    P> (jaki? Dz.Ust, albo Mon.Pol, albo cokolwiek co mi
    P> rozja?ni problem ??

    AFAIK nie ma przepisow wprost odnoszacych sie do zagadnienia. Po
    prostu wyksztalcila sie praktyka sadowa na podstawie przepisow kpc
    (gdy chodzi o dowody), ustawy o VAT, rozporzadzen wykonawczych (jesli
    chodzi o faktury), itd.

    P> Klient miesi?c temu podpisał fakturę, dzi? nie zgadza się z sum?
    P> i uważa, że wszyskto jest OK, proponuje obniżenie ceny.

    Proponowac moze. Jesli jednak sprzedana rzecz (usluga) nie jest
    obarczona jakimis wadami, to nie ma wiekszych szans na uzyskanie
    obnizki wbrew Twojej woli. Proponuje zlozyc pozew w postepowaniu
    nakazowym - droga w miare szybka i niezbyt kosztowna (zazwyczaj 2%
    kwoty glownej).

    P> Na co oczywi?cie nie może być mojej zgody.

    Obnizyc cene zawsze mozna - pozostaje to jednak przywilejem
    sprzedawcy, a nie kupujacego.

    P> Podpisał wiedz?c co robi, zgodnie z wcze?niejsz? umow?.

    Zgadza sie.

    P> on uważa, że w my?l obowi?zuj?cych przepisów
    P> podpis oznacza jedynie fakt jej przyjęcia - tak jakby to była sekretarka,
    P> wpisuj?ca wpływ dokumentu do ksi?żki - i nic więcej ???
    P> (idiotyzm dla mnie oczywisty)

    Owszem, podpis oznacza fakt przyjecia faktury - ale to z kolei oznacza
    _uznanie_ zobowiazania, a nie potwierdzenie faktu, ze "faktura lezy u
    mnie" :)

    Co wiecej, nawet jesli faktury nie podpisal przedsiebiorca osobiscie,
    a tylko np. jego pracownik, faktura ma taki sam skutek - jest
    zobowiazaniem do zaplaty i dowodem na to zobowiazanie.

    Temat jest oczywiscie bardziej skomplikowany niz jestem w stanie
    opisac w mailu - duzo wyjatkow od regulu, a takze wyjatkow od
    wyjatkow.

    Serdecznie pozdrawiam,
    ---
    Krzysztof A. Ziembik mailto:k...@o...pl