  • Data: 2008-11-03 21:21:39
    Temat: Re: *1.22
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Mon, 3 Nov 2008, mvoicem wrote:

    > Do wczoraj byłem przekonany że taki sposób liczenia wartości na fakturze:
    > netto - jest dane
    > brutto = netto * 1.22
    > vat = brutto - netto
    >
    > jest prawidłowy. Coś mnie jednak podkusiło żeby przegooglać grupę, poczytać
    > rozpocządzenie (i próbować czytać ustawę) i wychodzi że jednak nie :(.
    >
    > Rację mam, czy jednak może ominąłem jakiś punkt któregoś ustępu który jednak
    > na to pozwala?

    Źle stawiasz pytanie.
    Musisz odpowiedzieć DO CZEGO Ci to potrzebne.
    Jak do wystawiania WŁASNYCH faktur, to dopuszczalne, jak najbardziej.
    Z uwagą jak niżej :D

    Natomiast jeśli jesteś programistą który wpadł na głupi pomysł
    aby weryfikować dane CZYICHŚ faktur *albo* dostosowywać faktury
    do *innych* danych, czyli np. wystawiać f-rę VAT do paragonu,
    to owszem, masz trochę do poczytania ;)
    Aby wyjaśnić sprawę paragonu: nikt nie zabrania, aby CAŁĄ
    sprzedaż podlegającą VAT przepuszczać przez kasę fiskalną
    i przy okazji tęże kasę traktować jak ewidencję sprzedaży
    na przykład.
    Oczywiście w takim układzie trzeba uwzględnić, że kasa
    rejestrująca liczy VAT "z definicji", czyli jak pozwalam to
    sobie określać - ze wzoru kanonicznego (przypomnę: podstawą
    opodatkowania jest *obrót* czyli *kwota brutto*, definicja
    VAT *nie* posługuje się wartością bazową jak mogloby się
    komuś wydawać!)

    Dokładając do tego:
    - dozwolone liczenie VAT w wersji netto=brutto*(1/(1+stawka))
    i zaokrąglanie *wyniku*
    - dozwolone stosowanie "urzędowego" przelicznika który
    jest już "urzędowo" zaokrąglony do 2 miejsc po przecinku
    więc dla odmiany *przed* mnożeniem ze wzoru wyżej
    (i jest to AFAIR w ustawie)

    ...oraz:
    - możliwość określenia podsumowań kwot z kwot cząstkowych
    poszczególnych pozycji sprzedaży
    *albo*
    - podsumowania wg pozycji sum cząstkowych stawek VAT

    ...dostajesz całkiem pokażny stosik odmian, sam sobie
    ustal co z czym kombinuje a z czym permutuje bo mi
    się nie chce ;)

    W każdym razie, jak program usiłuje weryfikować wprowadzone
    dane faktury VAT i *nie umożliwia* przełknięcia drobnych
    różnic poprzez zaakceptowanie, to nawet jakby uwzględnił
    wszystkie ww. możliwości będzie dowodem głupoty projektanta
    (biedak programista jest niewinny, ma napisać co mu kazali ;))
    a to choćby dlatego, że przecież nie znamy dnia ani godziny
    kiedy może zmienić się rozporządzenie.

    > (dla uściślenia - nie jest to ani handel, ani sprzedawca nie stosuje w
    > obrocie cen brutto.

    A, czyli "własna" sprzedaż.
    No to nie ma problemu.
    Do momentu, kiedy pojawi się kasa rejestrująca :D

    pzdr, Gotfryd