  • 1. Data: 2005-04-20 23:25:55
    Temat: Podatek od spadku i interpretacja pracownika US
    Od: "Wilq" <w...@p...onet.pl>

    Witam

    Pdzedstawie sprawe w miare jasno i krotko i prosze o rade, wkoncu kasa
    piechota nie chodzi a student i tak biedny :(

    Dziadkowie maja 2 mieszkania o pow 52 i 82 o roznych standarach oddalone od
    siebie o 100km

    zostawiaja po sobie testament. W ktorym jasno jest wyszczegolnione co komu
    przypada.

    Na 1 sadowej rozprawie nastepuje stwierdzenie nabycia spadku gdzie prawa do
    wymienionych mieszkan przypadaja mnie oraz bratu. (wedlug interpretacji US i
    nie tylko 1/2 jednego i 1/2 drugiego mieszkania na jedna osobe)

    W wyniku tego nie przysluguje nam zwolnienie z art16 punkt 2 ustawy o
    podatku od spadkow i darowizn poniewaz ja i brat jestesmy wlascicielami
    jednoczesnie 2 mieszkan

    Totez odbywa sie rozprawa sadowa o dzial spadku i zniesienie wspolwlasnosci
    (tj wniosek zgodny bez wiekszych oplat sadowych)

    Po przedstawieniu w.w. dokumentow US ciagle intepretuje ta sprawe jak po
    pierwzej rozprawie.

    Wylicza podatek od calosci sumujac oba mieszkania co daje ponad 110m2 i kaze
    placic za metry ponad 110m2

    Art. 16. 1. W przypadku nabycia budynku mieszkalnego lub jego części, lokalu
    mieszkalnego stanowiącego

    odrębną nieruchomość, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu
    mieszkalnego oraz wynikających z

    przydziału spółdzielni mieszkaniowych: prawa do domu jednorodzinnego lub
    prawa do lokalu w małym domu

    mieszkalnym:

    1) w drodze spadku lub darowizny przez osoby zaliczane do I grupy
    podatkowej,

    2) w drodze spadku przez osoby zaliczane do II grupy podatkowej,

    3) w drodze spadku przez osoby zaliczane do III grupy podatkowej, sprawujące
    przez co najmniej dwa lata opiekę nad wymagającym takiej opieki spadkodawcą,
    na podstawie umowy zawartej z nim przed organem gminy,

    - nie wlicza się do podstawy opodatkowania ich wartości do łącznej wysokości
    nieprzekraczającej 110 m2

    powierzchni użytkowej budynku lub lokalu.

    niema tu nic o sumowaniu odrebnych lokali i lokal wystepuje liczbie
    pojedynczej (tak mi sie wydaje chodzi tu o łaczno wysokosc udzialow jednego
    lokalu)

    Dalej US wyliczajac podatek uwzgledniajac art 16 tj zwolnienie kieruje sie
    zasada ze ja jaestem zwolniony z podatku w jednym mieszkaniu (1/2 udzialu i
    1/2 zwolnienia) a płace podatek za drugie 1/2 udzialu w drugim mieszkaniu.

    W wyniku tych wyliczen mimo posiadania praw do jednego lokalu place za
    drugi oraz przysluguje mi tylko 1/2 zwolnienia.

    Co w takim przypadku robic skoro US nie chce brac pod uwage dzialu spadku,
    mimo iz nawet pracownik zajmujacy sie ta sprawa nie jest do konca pewien jak
    to powinno byc przeprowadzone!!!! i uparcie trzyma sie jakiegos tam
    schematu. i twierdzi ze dzial spadku wezna pod uwage po zaplaceniu
    wyliczonego podatku.

  • 2. Data: 2005-04-21 07:38:12
    Od: "OPIX" <g...@f...us .tt>

    Użytkownik "Wilq" <w...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Witam

    Art. 1036
    Spadkobierca może za zgodą pozostałych spadkobierców rozporządzić
    udziałem w przedmiocie należącym do spadku. W braku zgody
    któregokolwiek z pozostałych spadkobierców rozporządzenie jest
    bezskuteczne o tyle, o ile naruszałoby uprawnienia przysługujące temu
    spadkobiercy na podstawie przepisów o dziale spadku.
    Art. 1037
    § 1. Dział spadku może nastąpić bądź na mocy umowy między wszystkimi
    spadkobiercami, bądź na mocy orzeczenia sądu na żądanie któregokolwiek
    ze spadkobierców.

    § 2. Jeżeli do spadku należy nieruchomość, umowa o dział powinna być
    zawarta w formie aktu notarialnego.
    Art. 1038
    § 1. Sądowy dział spadku powinien obejmować cały spadek. Jednakże z
    ważnych powodów może być ograniczony do części spadku.

    § 2. Umowny dział spadku może objąć cały spadek lub być ograniczony do
    części spadku.

    http://www.polskieustawy.com/act_index.php?logic=&dz
    ur=1964&dzup=93&SearchExp=&SearchExp2=

    --
    OPIX

  • 3. Data: 2005-04-21 08:25:48
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 21 Apr 2005, OPIX wrote:

> [...]
    >+ Spadkobierca może za zgodą pozostałych spadkobierców rozporządzić
    >+ udziałem w przedmiocie należącym do spadku. [...]
    [...]
    >+ Art. 1037
    >+ § 1. Dział spadku może nastąpić bądź na mocy umowy między wszystkimi
    >+ spadkobiercami, bądź na mocy orzeczenia sądu na żądanie któregokolwiek
    >+ ze spadkobierców.

    IMHO powyższe w żaden deseń nie wyjaśnia "właściwego problemu" :(

    Podatkowi od spadków i darowizn - na ile zdołałem sobie samodzielnie
    rozgryźć - podlega *spadek*. Natomiast dział spadku jest opodatkowany
    *osobno* (podlega pod PCC ! - art. 1.1.f ustawy o PCC) - fakt że sporo
    czynności z opisanego zakresu będzie zwolniona (z PCC zwolniona, w tym
    przypadku "zamiana" udziału w wysokości połowy mieszkania 82 m^2 na
    udział w wysokości połowy mieszkania 52 m^2 "w wysokości niższej
    wartości", czyli jeśli mi się dobrze wydaje - tylko różnica wartości
    "podpadnie" pod PCC).

    Jak proponujesz "ugryźć" powyższymi cytatami interpretację US odnoszącą
    się do samego *spadku* (a nie jego działu, bo to chyba jednak osobna
    czynność prawna ?) ?
    Spadek następuje automatycznie - w wyniku śmierci spadkodawcy...
    Jedyne co spadkobierca "może" - to zrzec się spadku; jak się nie
    zrzekł - to *dostał* spadek (to że stwierdzenie nabycia spadku
    następuje *później* oraz że podatek może należeć się *później* to
    IMO osobna sprawa :)) - i w rzeczonym przypadku rzeczywiście spadkobierca
    dostał 50% udziału w *dwu* lokalach...
    Coś nie tak ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 4. Data: 2005-04-21 11:04:53
    Od: "Wilq" <w...@p...onet.pl>

    Czy mozliwe jest połączenie dwoch odrebnych lokali jako jednen o powierzchni
    pow 110m2 mimo iz kazdy z nich przypada komu inemu
    na jakiekiej podstawie US moze polaczyc dwa oddzielne lokale ??

    Dotyczy to ulgi z art16 ustawy o podatku od spadkow i darowizn

  • 5. Data: 2005-04-21 13:19:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 21 Apr 2005, Wilq wrote:

    >+ Czy mozliwe jest połączenie dwoch odrebnych lokali jako jednen o powierzchni
    >+ pow 110m2 mimo iz kazdy z nich przypada komu inemu

    Hm... takie "połączenie" mogłoby dotyczyć tylko *fizycznie* przyległych
    lokali ! I wymagałoby zgodności z wszelkimi przepisami budowlanonierucho-
    mościowymi :] (czytaj: również wpisu do KW że nastąpiło połączenie).

    Natomiast osobną sprawą jest "przypadanie komu innemu".
    Zastrzegam iż:
    - nie jestem prawnikiem
    - z tematem zapoznawałem się tylko na zasadzie "ocierania się przy
    okazji czytania artykułów" :)

    Ale mi wychodzi iż:

    1. Spadek jest *całością*. Jedną.
    Każdy spadkobierca ma *udział* w spadku - stosownie do przepisów
    lub testamentu. Zeznaję z góry iż nie wiem jak w tym miejscu
    stosuje się zapisy !
    Niemniej "tak po prostu" w omawianym przypadku każdy dostaje po
    50% udziału w każdym mieszkaniu...
    Spadek jest opodatkowany podatkiem od spadków i darowizn.

    2. Po stwierdzeniu nabycia spadku może nastąpić *dział* spadku.
    W wyniku działu spadkobiercy mogą "wymieniać się" składnikami
    spadku bądź też "darować" coś w czym mają udział (zniesienie
    współwłasności).
    Jest to czynność *odrębna* !
    Spadkobiercy *już* dostali po pół mieszkania - i teraz się
    "wymieniają". Ale "wzajemnie sobie odpuszczają" udziały
    w lokalach - to się nazywa "zniesienie współwłasności"
    i IMO wyjdzie lepiej podatkowo (bez podatku) niż zamiana
    (różnica podlega pod PCC).
    Z zasady czynności należące do działu spadku podpadają
    po *osobny* podatek - PCC. Całkiem sporo jest zwolnień :)
    dlatego chyba większość podatników nie zdaje sobie sprawy
    że w sumie *podlega* pod *kolejny* podatek... tylko
    na swoje szczęście (? ;>) jest zwolniona....

    >+ Dotyczy to ulgi z art16 ustawy o podatku od spadkow i darowizn

    IMHO stanowisko US że spadkobiercy uzyskują po połowie z *dwu*
    mieszkań nie jest pozbawione podstaw prawnych... pretensje
    powinny byc skierowane ma Wiejską w Warszawie - do parlamentu
    który tak uchwala :(
    Zauważ że jest znacznie bardziej śliska sprawa - mianowicie pytanie
    Slayera czy przy nabyciu na *współ*własność *w ogóle* przysługuje
    zwolnienie z podatku !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 6. Data: 2005-04-21 21:18:03
    Od: "Wilq" <w...@p...onet.pl>

    No to piszemy wniosek o interpretacje do US odnosnie sumowania powierzchni
    tych dwoch mieszkan

    dzieki dla Gotfryd'a (wkoncu ktos jeszcze ma takie same zdanie odnosnie
    sumowania mieszkan)

  • 7. Data: 2005-04-22 09:04:01
    Od: "Slayer" <s...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Wilq <w...@p...onet.pl> napisał(a):

    > No to piszemy wniosek o interpretacje do US odnosnie sumowania powierzchni
    > tych dwoch mieszkan

    wszystko pięknie P. Gotfryd wyjaśnił, nie rozumiem wątpliwości...

    spadek po 1/2 cz. w każdym z mieszkań, w jednym tylko możesz ewentualnie
    zamieszkać, w związku z tym na ten lokal w którym zaieszkasz przysługuje ulga
    z art. 16 proporcjonalna do wielkości udziału , czyli 1/2 ulgi w twoim
    przypadku, od drugiego lokalu płacisz podatek od spadku (można pisać podanie
    do wójta, burmistrza, prezydenta itd, o umorzenie lub rozłożenie na raty)
    teraz kolejna czynność cywilnoprawna - zniesienie współwłasności - zwolnione
    od podatku od spadków i darowizn w I grupie podatkowej

    tyle, cała filozofia...

  • 8. Data: 2005-04-22 13:39:31
    Od: "Wilq" <w...@p...onet.pl>

    To o czym mowisz ma pokrycie prawne chodzi mi o to ze US w Jednym miejscu se
    sumuje powierzchnie a w drugim traktuje to jako oddzielne mieszkania w
    skutek czego powstaje mieszkanie ponad 110m a dalej to to co napisales wg
    art 16 a przeciez w art 16 jest mowa o jednym mieszkaniu i zwolnieniu

  • 9. Data: 2005-04-22 21:01:19
    Od: "Małgorzata i Eugeniusz" <e...@o...pl>

    W wyniku działu spadku każdy dostaje swoje mieszkanie, co skutkuje w podatku
    od spadku. Jeśli urząd skarbowy wyda decyzję z którą się nie zgadzasz wnieś
    odwołanie do Izby Skarbowej.