    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Podatek od spadku i interpretacja pracownika US
    Date: Thu, 21 Apr 2005 15:19:30 +0200

    On Thu, 21 Apr 2005, Wilq wrote:

    >+ Czy mozliwe jest połączenie dwoch odrebnych lokali jako jednen o powierzchni
    >+ pow 110m2 mimo iz kazdy z nich przypada komu inemu

    Hm... takie "połączenie" mogłoby dotyczyć tylko *fizycznie* przyległych
    lokali ! I wymagałoby zgodności z wszelkimi przepisami budowlanonierucho-
    mościowymi :] (czytaj: również wpisu do KW że nastąpiło połączenie).

    Natomiast osobną sprawą jest "przypadanie komu innemu".
    Zastrzegam iż:
    - nie jestem prawnikiem
    - z tematem zapoznawałem się tylko na zasadzie "ocierania się przy
    okazji czytania artykułów" :)

    Ale mi wychodzi iż:

    1. Spadek jest *całością*. Jedną.
    Każdy spadkobierca ma *udział* w spadku - stosownie do przepisów
    lub testamentu. Zeznaję z góry iż nie wiem jak w tym miejscu
    stosuje się zapisy !
    Niemniej "tak po prostu" w omawianym przypadku każdy dostaje po
    50% udziału w każdym mieszkaniu...
    Spadek jest opodatkowany podatkiem od spadków i darowizn.

    2. Po stwierdzeniu nabycia spadku może nastąpić *dział* spadku.
    W wyniku działu spadkobiercy mogą "wymieniać się" składnikami
    spadku bądź też "darować" coś w czym mają udział (zniesienie
    współwłasności).
    Jest to czynność *odrębna* !
    Spadkobiercy *już* dostali po pół mieszkania - i teraz się
    "wymieniają". Ale "wzajemnie sobie odpuszczają" udziały
    w lokalach - to się nazywa "zniesienie współwłasności"
    i IMO wyjdzie lepiej podatkowo (bez podatku) niż zamiana
    (różnica podlega pod PCC).
    Z zasady czynności należące do działu spadku podpadają
    po *osobny* podatek - PCC. Całkiem sporo jest zwolnień :)
    dlatego chyba większość podatników nie zdaje sobie sprawy
    że w sumie *podlega* pod *kolejny* podatek... tylko
    na swoje szczęście (? ;>) jest zwolniona....

    >+ Dotyczy to ulgi z art16 ustawy o podatku od spadkow i darowizn

    IMHO stanowisko US że spadkobiercy uzyskują po połowie z *dwu*
    mieszkań nie jest pozbawione podstaw prawnych... pretensje
    powinny byc skierowane ma Wiejską w Warszawie - do parlamentu
    który tak uchwala :(
    Zauważ że jest znacznie bardziej śliska sprawa - mianowicie pytanie
    Slayera czy przy nabyciu na *współ*własność *w ogóle* przysługuje
    zwolnienie z podatku !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)