    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Podatek od spadku i interpretacja pracownika US
    Date: Thu, 21 Apr 2005 10:25:48 +0200

    On Thu, 21 Apr 2005, OPIX wrote:

    >+ Użytkownik "Wilq" <w...@p...onet.pl> napisał
    >+ > Witam
    >+ >
    >+ Art. 1036
    >+ Spadkobierca może za zgodą pozostałych spadkobierców rozporządzić
    >+ udziałem w przedmiocie należącym do spadku. [...]
    [...]
    >+ Art. 1037
    >+ § 1. Dział spadku może nastąpić bądź na mocy umowy między wszystkimi
    >+ spadkobiercami, bądź na mocy orzeczenia sądu na żądanie któregokolwiek
    >+ ze spadkobierców.

    IMHO powyższe w żaden deseń nie wyjaśnia "właściwego problemu" :(

    Podatkowi od spadków i darowizn - na ile zdołałem sobie samodzielnie
    rozgryźć - podlega *spadek*. Natomiast dział spadku jest opodatkowany
    *osobno* (podlega pod PCC ! - art. 1.1.f ustawy o PCC) - fakt że sporo
    czynności z opisanego zakresu będzie zwolniona (z PCC zwolniona, w tym
    przypadku "zamiana" udziału w wysokości połowy mieszkania 82 m^2 na
    udział w wysokości połowy mieszkania 52 m^2 "w wysokości niższej
    wartości", czyli jeśli mi się dobrze wydaje - tylko różnica wartości
    "podpadnie" pod PCC).

    Jak proponujesz "ugryźć" powyższymi cytatami interpretację US odnoszącą
    się do samego *spadku* (a nie jego działu, bo to chyba jednak osobna
    czynność prawna ?) ?
    Spadek następuje automatycznie - w wyniku śmierci spadkodawcy...
    Jedyne co spadkobierca "może" - to zrzec się spadku; jak się nie
    zrzekł - to *dostał* spadek (to że stwierdzenie nabycia spadku
    następuje *później* oraz że podatek może należeć się *później* to
    IMO osobna sprawa :)) - i w rzeczonym przypadku rzeczywiście spadkobierca
    dostał 50% udziału w *dwu* lokalach...
    Coś nie tak ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd