  • 51. Data: 2013-08-24 08:08:45
    Temat: Re: Pit a nieudokmentowane dochody
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2013-08-24 07:18, sqlwiel pisze:

    > No to oświećcie mnie (proszę), Gotfrydzie, co (minimum) musi zaistnieć,
    > aby została zawarta umowa.

    art. 60kc - tak zwane dorozumiane zawarcie umowy.

    > Czy musi zaistnieć wyartykułowanie słowne np "ja, zleceniodawca
    > niniejszym płacę tobie, wykonawco, za wykonanią pracę"? ("posprzątałeś,
    > to masz za to piątkę" - byłoby praktycznie zawarciem umowy w formie ustnej)

    Oczywiście, że nie. Nie potrzeba do tego żadnych słów.

    --
    Liwiusz

  • 52. Data: 2013-08-24 08:29:30
    Od: sqlwiel <"nick"@googlepoczta.com>

    W dniu 2013-08-24 08:08, Liwiusz pisze:

    > art. 60kc - tak zwane dorozumiane zawarcie umowy.

    > Oczywiście, że nie. Nie potrzeba do tego żadnych słów.

    Cuszszsz... wycofuję się zatem z opinii, że nie było umowy.
    "Prawo" mamy do dupy.

    (Prawnicy potrafią zadać kłam nie tylko rozumowi, rozsądkowi, tradycji,
    ale nawet etymologii...)

    --

    Dziękuję. Pozdrawiam. sqlwiel.

  • 53. Data: 2013-08-24 12:51:49
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 23 Aug 2013, witek wrote:

    > hmm, czy moge prosic fakture? :)

    Nie możesz, bo do wystawiania faktur uprawnieni są
    wyłącznie zarejestrowani podatnicy VAT :>
    "By default" przychody z DG są zwolnione z VAT!

    pzdr, Gotfryd

  • 54. Data: 2013-08-24 13:22:27
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 24 Aug 2013, sqlwiel wrote:

    > Cuszszsz... wycofuję się zatem z opinii, że nie było umowy.
    > "Prawo" mamy do dupy.

    Wcale nie.

    > (Prawnicy potrafią zadać kłam nie tylko rozumowi, rozsądkowi, tradycji, ale
    > nawet etymologii...)

    To ja tradycyjnie: najpierw czep się samochodu ;) (tak, wiem,
    niezwykle demokratyczne słowo, pasuje za to do Twoich wymagań
    odnośnie rozumu, rozsądku, tradycji i etymologii - przy tworzeniu
    tego słowa wszystkich razem wziętych i każdego z osobna, szkoda
    że na -100% [minus jeden jak kto woli] :D)

    A potem wyjaśnij nam, skąd w Twoich poprzednich postach było zawarte
    przekonanie, że u*MOWA* na być na piśmie ;>

    Skoro już dopuszczamy taką możliwość, że "umowa" to jest coś innego
    niż zostało wyrażone MOWĄ, to spytam po dobroci - skąd Twoje przekonanie,
    że napisanie tekstu ma być jakąś preferowaną postacią?

    No to i nie jest.

    Definicja umowy to "zgodne oświadczenie stron".
    Z rzadka sam brak sprzeciwu może uchodzić za "oświadczenie".
    Patrz post o sporze z niemieckim pracodawcą.

    pzdr, Gotfryd

  • 55. Data: 2013-08-24 13:26:07
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    > No to napisz więcej...
    > Znane mi są nagminne przypadki, gdy przyjmuje się np. kelnerkę "na próbę" na
    > pół dniówki (w praktyce - 5-6 godzin), po czym mówi się "dziękujemy,
    > zadzwonimy..." i tak firma prosperuje mając jedną kelnerkę "na umowie" i trzy
    > jak wyżej.
    > Chyba tylko wypadek w takiej sytuacji mógłby coś zmienić.

    IMVHO nie.
    Pierwsze - natychmiastowa reakcja.
    Popatrz co animka pisze: "po drodze".
    Na mój gust należy to brać dość dosłownie.
    Po drugie - dowody.
    Zainteresowany jest słabym dowodem, ale jak ktoś obcy poświadczy
    że kelnerkę widział przy pracy...

    pzdr, Gotfryd

  • 56. Data: 2013-08-24 13:56:13
    Od: sqlwiel <"nick"@googlepoczta.com>

> [...]
    > Z rzadka sam brak sprzeciwu może uchodzić za "oświadczenie".
    > Patrz post o sporze z niemieckim pracodawcą.

    Bardzo namieszałeś.
    Nigdzie się nie upierałem, że umowa ma być na piśmie. To nie ja. Wiem,
    że może być ustna i nadal obowiązuje.
    Jednak, jeśli w transakcji "umywacz szyb" vs. kierowca na skrzyżowaniu
    nie pada ani jedno słowo, a w myśl wskazanego przez Liwiusza art. 60 KC
    umowa może zostać zawarta bez słowa, czy to wypowiedzianego (MOWA), czy
    to zapisanego, a jedynie "każdym zachowaniem ujawniającym wolę", to już
    się boję spojrzeć na jakąś panienkę, bo się okaże, że jestem jej winien
    stówę czy dwie.

    Napisanie (a zwłaszcza PODPISANIE) tekstu ma być preferowaną postacią,
    bo staje się dokumentem. Jest nieulotne. Staje się rzeczą.

    PRAWO MAMY DO DUPY! HOWGH!

    --

    Dziękuję. Pozdrawiam. sqlwiel.

  • 57. Data: 2013-08-24 14:07:52
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2013-08-24, sqlwiel <"nick"@googlepoczta.com> wrote:

    [...]

> [...]
    > to zapisanego, a jedynie "każdym zachowaniem ujawniającym wolę", to już
    > się boję spojrzeć na jakąś panienkę, bo się okaże, że jestem jej winien

    A jak idziesz do sklepu, to za każdym razem oświadczasz, że chcesz
    zawrzeć umowę kupna-sprzedaży, czy po prostu płacisz, bierzesz towar
    i wychodzisz? :)

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 58. Data: 2013-08-24 14:13:43
    Od: sqlwiel <"nick"@googlepoczta.com>

> [...]
    >
    > A jak idziesz do sklepu, to za każdym razem oświadczasz, że chcesz
    > zawrzeć umowę kupna-sprzedaży, czy po prostu płacisz, bierzesz towar

    Więc może należałoby uznać, że pewne transakcje są zawierane bez umowy,
    lub, że bezpośrednie akty kupna-sprzedaży nie wymagają umowy? Nie wiem,
    nie znam się. Tak byłoby prościej. To prawnicy wszystko komplikują.

    --

    Dziękuję. Pozdrawiam. sqlwiel.

  • 59. Data: 2013-08-24 15:22:50
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    [...]

    > Bardzo namieszałeś.
    > Nigdzie się nie upierałem, że umowa ma być na piśmie. To nie ja. Wiem, że
    > może być ustna i nadal obowiązuje.

    Dobrz, odszczekuję.
    Ale:

> [...]
    > pada ani jedno słowo, a w myśl wskazanego przez Liwiusza art. 60 KC umowa
    > może zostać zawarta bez słowa, czy to wypowiedzianego (MOWA), czy to

    No właśnie.
    Skąd Twój pomysł, aby stawiać mowę obok *zapisu*?
    Przecież jedno z drugim ma słaby związek - poza drobiazgiem,
    treścią którą niesie.
    Cały pic w tym, że owa treść może być równie jednoznacznie
    wyrażone przez powoływane w przykładach pokazanie palcem
    towaru który chce się zakupić albo np. zamówienie dwu
    piw przez podniesienie dwu palców (poprzez "znany zwyczaj",
    to też jest ujęte w Kodeksie cywilnym!)

    > a jedynie "każdym zachowaniem ujawniającym wolę", to już się boję
    > spojrzeć na jakąś panienkę, bo się okaże, że jestem jej winien stówę czy
    > dwie.

    Nie. I już.
    Nie ma "opłaty za patrzenie" na coś czego się z góry nie
    zamawiało i do widzenia. Nie kiwaj jej jednak palcem ;>

    > Napisanie (a zwłaszcza PODPISANIE) tekstu ma być preferowaną postacią,

    No i jest.
    Ale nie jest jedyną DOPUSZCZALNĄ!
    Dlaczego Ty chcesz zabronić obywatelom zawierania umowy w inny
    sposób? Toż jesteś bardziej restrykcyjny niż skarbówka.

    > bo staje się dokumentem. Jest nieulotne. Staje się rzeczą.

    Owszem, i niektóre umowy powinny być zawarte w tej formie.

    > PRAWO MAMY DO DUPY! HOWGH!

    No to jesteś w błędzie :)
    Pomysł "nieuznawania niepisma" przyniósłby znacznie więcej
    szkody niż pożytku. Przemyśl tę kwestię :)

    pzdr, Gotfryd

  • 60. Data: 2013-08-24 15:26:55
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    > Więc może należałoby uznać, że pewne transakcje są zawierane bez umowy,

    A weź Ty...
    Rozumiem że wtedy nie ma prawa do reklamacji? :>
    (no bo niby z jakiego powodu)

    > lub, że bezpośrednie akty kupna-sprzedaży nie wymagają umowy?

    Jesteś gorszy od komunizmu "w znanej postaci" i skarbówki
    razem wziętych.
    Nic tylko zakazywać, zakazywać i wsadzać za przekroczenie przepisów.

    > Tak byłoby prościej.

    Jak byłoby??
    PROŚCIEJ???

    > To prawnicy wszystko komplikują.