    From: Zbigniew Braniecki <z...@g...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: PIT36L - pytania
    Date: Mon, 20 Apr 2009 02:09:42 -0700 (PDT)

    Witam,

    Mam prosbe o pomoc, pierwszy raz wypelniam takie PITy i jestem troche
    zagubiony

    Prowadze jednoosobowa dzialalnosc gospodarcza i jest to moje jedyne
    zrodlo dochodu. Firma doradza firmie z poza Unii w zakresie
    informatyki i socjologii. To pierwszy rok takiej pracy i wlasnie
    trafilem na pierwsze wertepy podatkowe.

    Zdecydowalem sie na podatek liniowy i odprowadzalem go co miesiac w
    formie zaliczki przed 20tym nastepnego miesiaca. Czasem spoznialem sie
    z przelaniem i wowczas placilem odsetki zgodnie z "kalkulatorem
    odsetek podatkowych" za opoznienia.

    Teraz tak, program w ktorym wypelniam PIT mowi mi, ze powinienem
    wypelnic PIT 36L oraz PIT/B.

    Pytania:

    1) W PIT/B mam rubryke "nalezne zaliczki", a w PIT36L "faktycznie
    zaplacona zaliczka". Czym one sie roznia? Czy powinienem w oba wpisac
    to samo? Na dodatek, czy powinienem wpisac z odsetkami czy bez?

    2) "Koszty uzyskania przychodu" - kiedy przegladalem ustawy i
    rozmawialem z milymi paniami w urzedzie podatkowym, wynioslem
    przekonanie, ze nie moge miec kosztow uzyskania przychodu jesli jestem
    na liniowym. Pewnie cos pomieszalem. Jak to jest?
    2.1) Co moge a czego nie moge wpisac do kosztow uzyskania przychodu?
    2.2) Jaka jest maksymalna wysokosc kosztow uzyskania przychodu?
    2.3) Czy jesli wplacalem zaliczke w wysokosci 19% uzyskanego
    przychodu to moge teraz wpisywac koszty uzyskania go?
    2.4) Jak to robic teraz (w sensie - od tego miesiaca), co moge
    wpisywac? To jest doradztwo wiec nie mam kosztow jak wynajem budynku,
    materialy itp.
    2.5) Nie zbieralem (poniewaz nie wiedzialem) zadnych kwitow czy
    rachunkow w zeszlym roku, czy bez nich nic nie moge wpisac do kosztow
    uzyskania przychodu? (czy moze jak w przypadku artystycznych - 50%
    kosztow?)

    3) Jest tez "podatnik dokonywal transakcji z zagranicznymi podatnikami
    wg art 25a ust 1." - rozumiem, ze to dotyczy unikania podwojnego
    opodatkowania. W moim przypadku moja firma dokonywala tranzakcji za
    ktore podatek odprowadzam w Polsce, a VAT-u nie place (zerowa stawka),
    wiec to mnie nie dotyczy?

    Jej, bede bardzo wdzieczny za pomoc z tymi pytaniami!

    Pozdrawiam
    zibi