  • Data: 2007-01-26 23:09:09
    Temat: OT, było: Co jeśli kontrahent...
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 26 Jan 2007, t wrote:
    [...]
    > PIT 19%
    > ZUS 40%
    > VAT 7%-22%

    wKwestiiFormalnej: kolejność masz do kitu ;)
    Najpierw idzie ZUS. Tu jest dodatkowo przechlapane, bo jak
    popatrzeć o co idzie mi przy VAT, to powinno być "pół przed
    pół po" :], zostawmy wstępnie te 40% choć mi wygląda że jest
    "naciągnięte w górę" (jak ktoś zapoda to bardzo proszę, mi
    się nie chce zaglądać na zus.pl ;))
    Dalej *po odliczeniu* idzie dochodowy. Czyli kolejność jest ważna
    dla uświadomienia kwot - oczywiście nie dla wyniku, bo mnożenie
    "resztek z podatku" jest przemienne :)
    Na deser VAT, ale jeśli liczysz kwotę "od brutta do netta", czyli
    pokazując "mam 100 zł i *z tego* na podatek idzie mi..." to i VAT
    powinien być wykazany wg. art.85 właściwej ustawy :)

    Liczymy:
    100%*(1-40%)*(1-19%)*(1-18,03%)
    0,6*0,81*0,8197 = 0,3984

    > RAZEM 66%-81%

    bliżej 60% :) i ew. mniej (dla 7% VAT)

    Niemniej prawdą jest, iż nie każdy sobie uświadamia ile podatku
    (w różnej formie) płaci się "od faktycznej pensji".
    Z jednej strony są tendencje aby "zdjąć problem z robotnika" (i żeby
    zakłady pracy rozliczały całość podatków, wypłacając tylko netto).
    IMO jednak dla celów dydaktycznych powinno być wypłacane 100% pensji
    i osobiście przelewane przez zarabiającego do US.
    Może wtedy odpowiedzi na pytania "czy Pan/Pani uważa żeby dać pieniądze
    ...[tu cel]" byłyby nacechowane zadumą.
    Inna rzecz, że "zrównoważenie" części wydatkow i tak by trzeba było
    zapłacić, bo nie wątpię że obłożenie np. rolników podatkiem dochodowym
    i "normalną" składką zdrowotną przełożyłoby się (choć częściowo) na
    ceny żywności.

    pzdr, Gotfryd