eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiKwoty przelewane do ZUS za styczen (1-os DG, bez pracowników) › Kwoty przelewane do ZUS za styczen (1-os DG, bez pracowników)
  • Data: 2003-01-30 12:37:21
    Temat: Kwoty przelewane do ZUS za styczen (1-os DG, bez pracowników)
    Od: "Latet" <n...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Witam,

    (Mój post dotyczy 1-os DG, nie zatrudniam nikogo).

    Zabierając się ochoczo za wypelnainie DRA za styczen, pelny optymizmu
    wszedlem na:
    http://www.zus.pl/niusy/inf008.htm

    i dowiedzialem sie tam, że aktualnie podstawa wymiaru wynosi:
    1257,49 zł.

    Tak więc minimalnie muszę zapłacić:

    245,46 zł (tj. 19,52%) na ubezpieczenie emerytalne
    +
    163,47 zł (tj. 13%) na ubezpieczenia rentowe
    +
    30,81 zł (tj. 2,45%) na ubezpieczenie chorobowe
    +
    składkę na ubezpieczenie wypdkowe (i tu się zaczynają schody :-(
    +
    100,60 zł (tj. 8%) na zdrowotne
    +
    30,81 zł (tj. 2,45%) na fundusz pracy

    Czy wszystko co napisałem do tej pory jest OK?

    Na rozgrzewkę obliczyłem, że część składki zdrowotnej, którą można odpisać
    od podatku wynosi: 97,46 zł (tj. 7,75%).

    Czy to się zgadza?

    Przechodząc do sedna:
    Jak ustalić wysokość stopy procentowej dla ubezpieczenia wypadkowego?

    Odwiedziłem w tym celu koszmarnie skomplikowaną stronę:
    http://www.zus.pl/ref_99/porad12/porad12.htm

    Piszą tam o jakiś poprzednich latach działalnosci, o jakiś astronomicznych
    liczbach
    zatrudnianych osób (wyliczanych w przedziwny sposób), podają też tabelę
    stawek % dla okreslonych grup PKD.

    Ale w koncu trafiłem na zdanie:
    -----------------------
    Dla płatnika składek zgłaszającego do ubezpieczenia wypadkowego nie więcej
    niż 9 ubezpieczonych (obliczonych według przedstawionych wyżej zasad
    wyliczania) stopa procentowa składki na ubezpieczenie wypadkowe wynosi 50%
    najwyższej stopy procentowej składek ustalonej na dany rok składkowy dla
    grup działalności*, co oznacza, że na okres od 1 stycznia 2003 r. do 31
    marca 2004 r. wynosi ona 1,93% podstawy jej wymiaru.
    ----------------------

    I pomyślałem sobie, że w takim razie nie dotyczy mnie ani tabela stawek dla
    PKD,
    ani skomplikowane wyliczenia liczby ubezpieczonych, bo zawsze bylem tylko
    sam,
    wiec na pewno zgłaszam do ubezpiecznienia mniej niż 9 osób.

    Mam więc zapłacic 1,93% = 24,27 zł.
    Zgadza się?

    Chyba, że kruczek polega np. na tym, że to "mniej niż 9 ubezpieczonych"
    odnosci się
    do zatrudnionych pracowników, ale dla właściciela 1-os DG ma byc jakoś
    inaczej,
    np. wprost z tabeli PKD, ale niczego takiego się nie doczytałem.

    Proszę o potwierdzenie czy dobrze rozumowałem :-)

    Dzieki!

    Latet